Lezárult a Pécsi Közlekedési Zrt.-nél végzett átvilágítás, amely során kiderült, hogy számos előnytelen, rossz szerződést kötöttek meg az előző cégvezetések ideje alatt. A PK Zrt. új menetrendet alakított ki, s tervek szerint közel 140 milliót takarítanak meg ebben az évben.
A PK Zrt. új vezetése az idén tavasztól megtett intézkedésekről tartott sajtótájékoztatót csütörtökön. Mint a vezérigazgató, Árki Sándor elmondta, a közösségi közlekedést ma már nem fenyegeti veszély, a cég működése biztos, egyetlen kifizetetlen számlájuk sincs.
Az elmúlt hónapokban felülvizsgálták a szerződéseket, számosat módosítottak, az előnyteleneket megszüntették. Ennek ellenére a botrányos buszeladás és a felelőtlen gazdálkodás miatti 770 millió forintos adóbírsággal és közel hasonló nagyságrendű visszafizetendő adóval kell a cégnek megbirkóznia.
Az átvilágítás során kiderült: a különösen drága Mercedes buszok beszerzése is rossz döntésnek bizonyult, amely miatt a társaság máig nem tudta lecserélni, illetve megújítani a járműparkját.
A vezérigazgató elmondta: jelenleg az Ikarus buszok átlagéletkora 21 év, a Mercedeseké 8 év, a teljes buszparké pedig 13,8 évre rúg. A gazdaságos és optimális működtetéshez azonban 8 éves átlagéletkorú járművekre lenne szükség – ez is mutatja, hogy mekkora lemaradásban van a vállalat.
A fizető utasok száma is drasztikusan csökkent az elmúlt tíz év alatt, hiszen 2002-ben majd’ 90 millióan szálltak fel a járművekre, addig a 2011-es esztendőben 55 milliós utasforgalommal számoltak. Eközben a város közlekedési szerkezete is módosult, így a Széchenyi tér kiesésével, vagy a Tudásközpont felépítésével megváltoztak az utazási irányok is. Ugyanakkor a legforgalmasabbnak tartott szakaszok kihasználtsága alig 60 százalékos.
Árki szerint mindezek figyelembevételével alakították ki az új menetrendet, amely szerint 2-4 perccel nőnek majd meg a várakozási idők. Kiemelte: az éve eleji járatkimaradások után fontos szempont volt az is, hogy valóban tartani tudják meghirdetett menetrendet, s kiszámítható legyen a közlekedés. Véleménye szerint az így megnőtt várakozási idő elfogadhatónak mondható az utasok számára is. Naponta több mint 3000 járat, mintegy 123 busz jár majd Pécs útjain a csúcsidőszakokban.
Az eddigi eredményeket említve elmondta azt is, hogy a járművek külső és belső tisztaságában is jelentős minőségi változás várható, miután napokon belül aláírják a takarításra vonatkozó új megállapodásokat is.
A vezérigazgató szerint az utasfelmérés, az utazási szokások alapos feltérképezése, valamint a járatok kihasználtsága azt mutatta, hogy egyelőre nem indokolt a korábban tervezett használt buszok vásárlása, mert a jelenlegi járművekkel megfelelően el lehet látni a szolgáltatást. Vizsgálják az új buszok beszerzését, de szakmai véleménye az, hogy elsőként a cég hosszú távú, anyagi stabilizálása a legfontosabb, ezt kellene követnie a járműpark megújításának, ezért azt tanácsolta a városvezetésnek, hogy halasszák el a buszbeszerzéseket. Erre fokozatosan, 2012-13-ban elindítva kerülhetne sor – fejezte be.
Pécs önkormányzata tavasszal bontotta fel a szindikátusi szerződést a magánbefektető Mecsekbusz Kft.-vel, miután kiderült, hogy 775 milliós adótartozást állapított meg az adóhatóság a botrányos buszeladások miatt, de nem teljesült a régóta húzódó buszbeszerzés sem. A Mecsekbusz Kft. tartozásai fejében és 380 ezer forintos ráfordítással a város kétharmados többségi tulajdonra tett szert a PK Zrt.-ben, s visszaszerezte a menedzsmentjogokat a Mecsekbusztól.
Frissítve (péntek, 13:15)
A nemzeti fejlesztési miniszter megyei közösségi közlekedés támogatásának keretében a PK Zrt.-t közel 242 millió forint támogatásban részesítette – derült ki Hargitai János, a Baranya Megyei Kormányhivatal vezetőjének pénteki közleményéből.