A Pécsi Újság.hu információi szerint hamarosan dönthetnek az önkormányzat szakbizottságai a Biokom NKft. őszi buszmenetrendre vonatkozó javaslatairól. A külső szakértők bevonásával és utasszámlálások alapján kidolgozott változtatások legfőbb célja, hogy csúcsidőben továbbra is elkerülhető maradjon a zsúfoltság, ugyanakkor optimálisabb legyen a kevésbé használt járatok működtetése, amivel a városi tulajdonban lévő közszolgáltató megtakarításokat érhet el. Éves szinten több mint háromszázmillió forintot.
A szeptember 3-án életbe lépő új pécsi menetrend az eddigiekhez képest több változtatást is tartalmazhat, ha az önkormányzat döntésre jogosult bizottságai elfogadják a szakma által az asztalra tett javaslatokat.
Amint az ismert, 2014-ben újraszabták a korszerűtlenné vált menetrendet és teljesen új vonalhálózatot alakítottak ki. A változtatásoknak betudhatóan összességében sűrűbb lett a menetrend, bővült a járatválaszték, a várakozási idő pedig csökkent. Ugyancsak a kedvező módosítások közé tartozott, hogy a korábban meglévő szakaszhatárokat eltörölték, így az utasok a leghosszabb vonalakon is egy menetjeggyel juthatnak el ma a város egyik végéből a másikba – írja a lap.
A rendszeren azóta több finomhangolást is végrehajtottak, s lapunk értesülései szerint most egy újabb ilyenre kerülhet sor: az utazási szokások ugyanis azt mutatják, hogy csúcsidőn kívül, hétvégén és este, emellett a külvárosokban egyszerűen nincs szükség annyi járatra, amennyi eddig közlekedett.
A közlekedésszervező által készített új menetrend közvetlenül a hasznos kilométerre gyakorol hatást. Éves viszonylatban ez 786 860 hasznos kilométer-megtakarítást jelent, ami mindent figyelembe véve mintegy tíz százalék. A megtakarítás tartalmazza a nyári menetrendi intézkedések hatását. A járművek futásával összefüggő önköltség 400-420 Ft kilométerenként, így egy év alatt változtatással összefüggésben a megtakarítás valamivel több mint háromszázmillió forint lehet.
Az új őszi menetrend kidolgozása előtti tervezés külső szakértők bevonásával zajlott, megalapozásához áprilisban és májusban munkanapokon, valamint szabad- és munkaszüneti napokon is forgalomszámlálásokat végeztek. Az utasforgalmi adatokat figyelembe véve azt állapították meg, hogy a teljes jelenlegi hálózat megtartása mellett ésszerű lenne az általánosan és folyamatosan alacsony kihasználtsággal működő járatok számát csökkenteni, nagyobb követési idővel működtetni.
A külső városrészek esetében az utazási igényeket bonyolult járatrendszer szolgálja ki, ezek helyett egy átláthatóbb szisztémát javasolnak a szakértők, ami közvetlen feltáró- és gyorsjáratokból áll, ráadásul az eddigieknél olcsóbban üzemeltethetőek.
Az utazási szokások átalakulását követve néhány járat rövidítését és számuk csökkentését is célszerűnek látják, mivel az érintett buszok jelentős része bizonyos időközönként gyakorlatilag üresen közlekedik.
A tervezett változtatások bevezetésével a kihasznált járatok továbbra is változatlanul közlekednének, míg a kihasználatlan vonalak és járatok esetében gazdaságosabbá válna a működtetésük.