Az adóhivatal revizorai jobban szeretik a kicsi, jól körülhatárolható ügyeket, mint a nagy, de sikamlós problémákat – erre következtetett a hozzá érkezett panaszokból Szabó Máté, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa, aki tapasztalatairól csütörtökön sajtótájékoztatón számolt be.
Az ombudsman elmondta: saját hatáskörben vizsgálta a pénzügyi jogi problémákat, amelyeket felerősített a gazdasági válság. Az adóhatóság mellett a magánnyugdíjpénztárakat is vizsgálta, és megállapította, hogy ezek a nonprofit szervezetek profitorientált tevékenységet végeznek.
A biztos tavasszal a bankok és a biztosítók közszolgáltatási tevékenységét vizsgálta. E körbe tartoztak a támogatott lakáshitelek, és a kötelező gépjármű felelősségbiztosítások. A mostani vizsgálat átfogta az adózás állampolgárokkal kapcsolatos szabályait és gyakorlatát.
Az egyik probléma a méltányosság volt. Az APEH-en belül ezt kiemelten figyelik, mivel alapot adhat a korrupcióra. Ugyanakkor számos esetben a néhány ezer forintos tartozás behajtása sokkal több közpénzbe kerül, mint amennyihez a végén hozzá jut a hivatal – mondta a biztos.
Gazdaságossági-alkotmányossági problémát vet fel az, hogy az adóhivatallal szembeni alapvető elvárás a költségvetés bevételi oldalának a biztosítása. Adott esetben az átlátható állami pénzköltés többet jelentene, mint az adóhivatali szigor.
A magán-nyugdíjpénztárakkal kapcsolatban azt a megállapítást tette a biztos, hogy a jelenlegi jogszabályi és intézményi környezetben nincs garancia a nyugdíjas kori járadék maradéktalan kifizetésére. A befizetett pénzből, és annak hozamából kalkulált járadék ugyan is nem biztos, hogy kitart a pénztártag haláláig. Ha előbb fogy el, akkor – a pénztár nonprofit jellege miatt – nincs saját tőkéje, amiből tovább fizethetné a járadékot.