A g7.hu utánanézett, tavaly milyen üzlet volt Magyarországon az autópálya-üzemeltetés.
Többek között megállapították: az állami költségvetés szempontjából, a kiadásokat és bevételeket nettó módon összesítve a legrosszabb üzlet messze a ppp-szakaszok üzemeltetése volt tavaly. Összesítve ezeken – az Európában legdrágább matricás (személygépkocsis) és az egyik legdrágább tehergépjárműves e-útdíj mellett is – 55 milliárd forint vesztesége volt az államnak.
Ez szinte teljesen az M6-os miatt van: míg az M5-ös állami szempontból szinte nullszaldós, a gyenge forgalmú M6-os egyetlen év alatt 54 milliárd forint veszteséget termelt az államnak. Összehasonlításképp: idén az állam ennyit tervez gyesre költeni.
A lap szerint katasztrofálisan rossz döntés volt az M6 autópálya megépítése, különösen ppp-s formában: a 202 kilométeres szakaszt üzemeltető társaságoknak tavaly közel 72 milliárd forintot fizetett ki a költségvetés, míg a bevétel alig 17 milliárd forint volt ezen a sztrádán.
A g7 elemzése szerint a kormány óriási hibát követ el azzal, hogy további 9 ezer milliárd forintot költ új gyorsforgalmi utak fejlesztésére 2035-ig. Az utóbbi években, a határok közelében nagyon alacsony kihasználtságú, bevételt alig termelő szakaszok létesültek. Számos új út annyira kihasználatlan, hogy a bevételek nemhogy a megépítést, de az üzemeltetést és fenntartást sem fedezik.
Szoktak érvelni a közvetett, a pénzügyi kimutatásban meg nem jelenő térség- és gazdaságfejlesztési hasznokkal, ezek realizálódása azonban erősen kétséges a lap szerint. Az M6-os például nem dinamizálta a Dél-Dunántúl fejlődését.