Tíz évvel ezelőtt indult a pogányi reptérről a Pécs és Bécs közötti menetrend szerinti járat. Az MSZP városi szervezetének alelnöke az évforduló kapcsán tartott sajtótájékoztatót csütörtökön, amelyen Schmuck Roland hangsúlyozta, hogy rendszeres repülőjáratok újbóli indítása gazdasági szempontból is hasznára válna a városnak.
A politikus rövid történeti áttekintést adott a pogányi reptér elmúlt évtizedeiről, kiemelve, hogy a légi kikötő korszerűsítését az 1990-es években határozták el a döntéshozók. Első lépésként 2003 novemberében adták át az 1,6 milliárd forintból kialakított, 30 méter széles és 1500 méter hosszú kifutópályát, ezáltal az ország legmodernebb regionális repterévé vált.
2004-ben 500 millió forintos fejlesztés során pályafényt és rádiónavigációs rendszert telepítettek, hogy a létesítmény rossz látási viszonyok közepette is fogadhasson száz fős gépeket. Nemsokára töltőállomást építettek és elkészültek a bekötőutak is.
Az Austrian Airlines 2006. március 26-án indította első járatát Pécsről Bécsbe, s bár egyre többen utaztak a két város között, a cég csődje miatt az év végére megszűnt a légi kapcsolat az osztrák fővárossal. 2007-ben charter járatok indultak Görögországba, de 2012 óta ezek a járatok is megszűntek.
Schmuck Roland szerint a szocialisták mindig is ellenezték a reptér bezárását, amely ötletet korábban az ÖPE és a Fidesz is felvetett. Ugyanakkor szerinte Páva Zsolt polgármester 2012-ben egy németországi utazása során már azt az álláspontot képviselte, hogy a Pécsre települt német vállalatok és a rengeteg egyetemista miatt célszerű lenne járatot indítani Pécs és Stuttgart között. Ez azonban azóta sem valósult meg.
– Úgy gondoljuk, hogy sokkal inkább kellene rendszeres repülőjáratokat indítani a Pécs számára stratégiailag fontos célállomásokra, mint értelmetlen és drága bontásokkal rombolni a befektetői szándékot. Gazdasági szempontból minden településnek hasznára válik egy jól működő reptér. Ha légi úton megközelíthetetlen egy település, az a turizmusnak éppen úgy árt, mint ahogyan a potenciális befektetőket is elriasztja – fogalmazott a politikus.
Az MSZP szerint egyébként nincs szükség a kifutópálya meghosszabbítására, az bőven elegendő a száz személyes gépek fogadására. Emellett javaslatuk szerint heti három járat közlekedhetne Pécs és München között, ami évi 70 millió forintba kerülne akkor, ha senki sem utazna a gépeken, azaz ha száz százalékos kihasználtsággal közlekednének, akkor rentábilissé válhatna a két település közötti légi forgalom.