Esztétaként végzett, majd kulturális projektmenedzsernek tanult. Az Országos Roma Önkormányzatnál dolgozik megyei koordinátorként, és két roma civil szervezeteknek is segíti a munkáját. Hobbija a kreatív újrahasznosítás, bicikligumi belsőből készült ékszereit berlini dizájnüzletekben is forgalmazzák. Jelenleg A Klub társvezetőjeként és az Ökográf Egyesület elnökeként tevékenykedik. Nem csoda, hogy Pataki Erika olvasóink szerint kiérdemelné a Pécs Abszolút Nője címet.
– Szakmai pályafutásodat elnézve szociálisan érzékenynek tűnsz. Fontos számodra, hogy a munkád egyben társadalmi szerepvállalás is legyen?
– Természetesen jóleső érzés, ha az ember tudja, hogy azzal, amit csinál, másoknak segít. De részemről ez nem volt ennyire tudatos. Tanulmányaim befejezése után egyből az Istenkúti Közösségért Egyesülethez kerültem, majd onnan a Retextil Alapítványhoz mentem, és az itt eltöltött hét-nyolc év alatt fokozatosan alakult ki bennem az igény, hogy a szűkebb és a tágabb környezetemért is felelősséget vállaljak.
– Segíteni sokféleképpen lehet. Neked mi az alapvetésed?
– A társadalmi érzékenység kétségtelenül erény, de igazán a tenni akarás számít. Én úgy próbálok segíteni, hogy abból mások valóban profitálni tudjanak. A roma emberek nem lennének előrébb néhány empatikus vállveregetéssel. A fejlődésüket és az önállóságukat kell segítenem, ezért velük együtt, közösen ötletelve írjuk meg a pályázatokat, és olyan életszerű szituációkban igyekszünk hasznosítani az elnyert pénzeket, amik hosszú távon mondjuk munkahelyeket teremtenek, vagy profitot termelnek.
– A Klubot is az önfenntartás irányába szeretnétek elvinni?
– Igen az a cél, hogy A Klub az ökodizájn vonalra ráállva előbb-utóbb társadalmi vállalkozás legyen, ezért saját termékcsaládokat vezetünk be a piacra. 2013 októberétől indítottuk Szaffival (Szolga Hajnal, A Klub másik vezetője – szerk.) saját márkánkat, a Licorice-t, ami egy bicikligumi belsőből készült ékszerkollekció. Az ékszereket Berlinben három dizájnboltban, Budapesten két üzletben, illetve nálunk lehet megvásárolni. De van másik termékcsaládunk is, és jelenleg készülőben van a legújabb márka, Climate néven. Ez még szupertitkos, de annyit elárulhatok, hogy ez is az újrahasznosításhoz köthető. Emellett anyagmaradékokból és a háztartásban fellelhető mindenféle „alkatrészekből” robotokat is szívesen varrok.
– Robotokat?
– Hát igen, mindenkinek van valami „kattanása”, én sci-fi rajongó vagyok, és innen a robotimádatom. A Klub egyéves évfordulójára varrtam néhány prototípust, de sajnos nem volt időm folytatni a sorozatot, pedig lett volna rájuk érdeklődő. Ezek a textil figurák szintén maradék anyagokból és alkatrészekből készültek.
– A környezettudatosság szerencsére egyre trendibb lesz, mégis sokak szerint rengeteg lemondással és plusz energiával jár az átállás. Számodra mit volt könnyű és mit nehéz megváltoztatni a napi rutinok közül?
– Az egyik legkönnyebb dolog, hogy megpróbálunk mindenből helyit, de legalább hazait vásárolni. Egy fokkal nehezebb, de megvalósítható, hogy a konyhában és a fürdőszobában sorakozó takarítószereket leváltjuk és helyettük magunknak készítjük el a mosószert, vagy a vízkőoldót, épp úgy, ahogy nagyanyáink. Szintén nagyon egyszerű és még élvezetes is a turkálóban való vásárlás és a különféle ruhacseréken való részvétel. Ami számomra nehézséget okoz, az a szelektív hulladékgyűjtés, egyrészt, mert kicsi a konyhám, másrészt mert csak nagyon messze van hulladékgyűjtő sziget.
– Az Alternative City Guide is a ti fejetekből pattant ki. Honnan jött az ötlet?
– A budapesti dizájnboltosok csináltak egy térképet, amin bejelölték saját üzleteiket, és ezt szóróanyagként osztogatták a turistáknak. Nagyon jó kezdeményezésnek találtuk, de tudtuk, hogy Pécsen sajnos nincs annyi üzlet, ami megtöltene egy egész térképet, szóval arra jutottunk, hogy kicsit a saját képünkre formáljuk ezt az ötletet. Így született meg az Alternative City Guide, amin olyan vendéglátóhelyek, egyesületek, civil szervezetek és „látványosságok” szerepelnek, amik nincsenek rajta a hagyományos Pécsről szóló szóróanyagokon. Természetesen itt is szempont volt, hogy olyan szervezeteket és helyszíneket vegyünk bele a listába, akiknek szintén fontos a környezettudatosság és a helyi termékek népszerűsítése.