A Mecseki Természettudományos Élményközpont projekt keretében 2019. január 7-étől kezdve szuper élménypedagógiai foglalkozásokon vehetnek részt a pécsi és baranyai iskolások. A koronavírus miatt kialakult helyzethez azonban a programnak is alkalmazkodnia kellett, így a 2020/2021-es tanévben felváltva történik az online és a személyes oktatás.
Az élményprogramról
A Pécsi Állatkert, a Janus Pannonius Múzeum és a Dél-Pannon Múzeumokért Közhasznú Egyesület a „Mecseki Természettudományos élményközpont fejlesztése” projektben célul tűzte ki a természettudományi oktatás színvonalának, minőségének, eredményességének és hatékonyságának növelését a vele együttműködésben álló 20 közoktatási intézmény, tíz vidéki és tíz pécsi általános iskola körében.
A program célja a pedagógusok módszertani fejlesztése, valamint a tanulók élményszerzés általi tudásanyagának növelése, motivációjának javítása és esetlegesen a természettudományi pályák iránti kedv felkeltése. Fontos szempont még a tapasztalatgyűjtés az élményalapú tanulás és tanítás lehetőségeivel kapcsolatban.
Azonban a koronavírus-járvány, valamint az ezzel kapcsolatos kormányzati döntések nagyban befolyásolták a program lebonyolítását, ugyanis a folyamatosan szigorodó intézkedések nyomán az állatkert (mint az élményközpont helyszíne) is ideiglenesen bezárt, nem fogadhatott csoportokat. Emiatt az ismeretbővítésre is a digitális oktatás keretében került sor, az állatkert oktatói élménypedagógiai oktatócsomagot bocsátottak a programban részt vevő intézmények rendelkezésére.
Eredmények
Az együttműködő közoktatási intézmények képviselői elmondhatták tapasztalataikat, véleményüket – a pandémia miatt online formában – mélyinterjúk során.
Egybehangzó volt a vélemény a megkérdezett pedagógusok körében azzal kapcsolatban, hogy érezhető változások mennek végbe a diákok iskolai eredményeiben. A tanárok szerint a tanulók nagy lelkesedéssel fogadják a foglalkozásokat. Ugyanakkor azt is megjegyezték, hogy a digitális oktatásra való áttéréssel a fiatalok lelkesedése, motivációja némiképp csökkent.
A tanárok többsége úgy nyilatkozott, hogy a digitális anyagokat a későbbiekben is fel tudja majd használni a tanórákhoz, ezeket többnyire újszerűnek találták.
A programokkal a digitális oktatás keretében már korábban megismerkedtek a pedagógusok, így azokat zökkenőmentesen használni is tudták.
Összefoglalva az általános iskolások tanulmányi eredményeiben megfigyelhető a javulás, nyitottabbá váltak az új módszerekre, ami pedig hosszabb távon (a projektidőszakon túl) a természettudományi ismeretek és készségek elmélyüléséhez is vezethet.
A központban tanultak sok más területen (magánélet, otthoni környezet) is visszaköszönnek, a diákok az élményeikről folyamatos visszacsatolást adnak és beszámolnak arról tanáraiknak, társaiknak, családtagjaiknak.
Az iskolák pedig az állatkerti foglalkozások mellett is törekednek a környezettudatos szemlélet kialakítására.
A programsorozatról tehát elmondható, hogy bár a koronavírus megnehezítette a gördülékeny működést, a felmérés alapján a tanárok továbbra is hasznosnak tartják, a diákokra pedig pozitív hatással van.