Az ELTE Etológia Tanszékének munkatársai legújabb kutatásukban azt vizsgálták, hogy a tehetség egyedülállóan emberi jelenség-e vagy más fajnál is találhatóak különleges, tehetséges egyedek. A Scientific Reports című tudományos folyóiratban szerdán ismertetett tanulmányuk szerint nemcsak az emberek lehetnek tehetségesek, hanem a kutyák is.
A kutatók megállapították, hogy bár a kutyák túlnyomó többsége számára küzdelmet jelent az egyes tárgyak, például a játékaik nevének megtanulása, ha szigorúan ellenőrzött körülmények között tesztelik a tudásukat, egy maréknyi tehetséges szótanuló kutya mégis képes több játék nevét elsajátítani – olvasható az ELTE Etológia Tanszékének csütörtöki közleményében.
A Családi Kutya Program kutatócsoportja 40 kutyával tréningezett intenzíven három hónapig.
A kutyáknak legalább két kutyajáték nevét kellett megtanulniuk, hogy fel lehessen mérni, meg tudják-e különböztetni a tárgyakat a nevük alapján. A tréningprogram során a kutyák gazdái naponta többször megismételték a játék nevét, valamint heti foglalkozásokon is részt vettek egy kutyakiképző vezetésével.
„Először azt feltételeztük, hogy a fejlődési tényezők, mint például a kölyökkor neuroplaszticitása, vagyis, hogy a kölyökkutyák gyorsabban megtanulják a tárgyak neveit, mint a felnőtt kutyák, szerepet játszhat a folyamatokban, ezért a vizsgálatra felnőtt és kölyökkutyákat egyaránt toboroztunk” – ismertette a részleteket Claudia Fugazza, a projekt vezető kutatója.
„Ugyanakkor meglepődve tapasztaltuk, hogy az intenzív tréning ellenére a kutyák többsége függetlenül az életkorától nem mutatott bizonyítékot a tanulásra. Még meglepőbb azonban, hogy 7 felnőtt kutya kivételes tanulási képességet mutatott: nemcsak a két játéknevet tanulták meg, hanem a vizsgálat időszaka során további 11 és 37 közötti új nevet is megtanultak” – részletezte a kutató.
A 7 kutya közül 6-nak már volt szókincse, azaz már tudta néhány játékának a nevét, amikor a vizsgálat megkezdődött. Az Oliva nevű hetedik kutya korábban nem tanult neveket, mégis mindössze két hónap alatt 21-et megtanult, tartva a lépést a többi 6 tehetséges szótanuló társával. Ez a kutatók szerint arra utalhat, hogy az objektumnevek elsajátításának kivételes képessége nem feltételez korábbi tapasztalatokat.
„Mind a 7 tehetséges szótanuló kutya border collie, egy olyan terelő fajta, melyet az emberrel való együttműködésre szelektáltak” – magyarázza Shany Dror, a tanulmány társszerzője, hozzátéve, hogy azok között a kutyák között is volt 18 border collie, amelyeknél semmiféle bizonyítékot nem találtak arra, hogy megtanulták volna a játékok neveit.
Emellett a kutatók a szakirodalomban is találtak más fajtájú „szótudor” kutyákat. Megemlítenek egy korábbi tanulmányt, amelyben ezt a képességet egy yorkshire-i terrier esetében írták le. „Bár az esélyeket növelheti, de nem szükséges, hogy border collie legyen egy kutya ahhoz, hogy tehetséges szótanuló váljék belőle” – jegyezték meg.
„Érdekesnek tartjuk, hogy ebben a kognitív tulajdonságban (azaz a tárgynevek megtanulásának képességében) milyen extrém mértékű az egyedek közötti variabilitás és úgy gondoljuk, hogy ez a tudományos utazás még csak most kezdődik, a cél, hogy megértsük, honnan ered az ember vagy valamely más faj néhány egyedének adott területen mutatott különös tehetsége” – mutatott rá Miklósi Ádám, az Etológiai Tanszék vezetője és a tanulmány társszerzője, aki szerint a kutyákat az emberi környezetben történő evolúciójuk és fejlődésük ideális modellfajjá tette a tehetség, illetve a kognitív képességekben mutatkozó variációk eredetének tanulmányozására.
Mint a közleményben megjegyzik, azért, hogy több ilyen ritka, tehetséges szótanuló kutyát toborozzanak kutatásaikhoz, az ELTE kutatói elindították a Genius Dog Challenge-t, amely a közösségi médiának köszönhetően világszerte ismertté vált.