Csütörtökön kezdődik – s a tervek szerint pénteken is tart még – a Pécsi Közlekedési Zrt. jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezeléssel vádolt volt vezérigazgatójának, Keczer Lászlónak a tárgyalása a Baranya Megyei Bíróságon. A februárra kitűzött tárgyalást egyszer már elhalasztották.
A vád szerint Keczer László vezérigazgatóként 2009. január 1-jén adásvételi szerződést kötött egy járműkölcsönző céggel – a PK Busrent Kft.-vel – autóbuszok adásvételéről. A kontraktussal megszegte a PK Zrt. alapszabályát: elvonta a közgyűlés hatáskörét, s mint vezérigazgató, felhatalmazás nélkül írta alá a 2,6 milliárdos üzletet. Az ügyészség álláspontja szerint „megszegte az ésszerű gazdálkodásról és a gazdasági társaságokról szóló törvényben írt alaptételt, mely szerint a vállalkozás mindenkori kötelezettsége, hogy hitelezői érdekében vagyonát úgy őrizze meg, hogy az biztosítsa a gazdasági szervezet rendeltetésszerű működésének lehetőségét”.
Mindezek mellett aránytalanul magas összegben határozták meg a gépjárművek visszabérlésének díját is. A kontraktus szerint ugyanis a PK Busrent Kft.-től bérlik vissza a járműparkot.
Az első két tárgyalási napon a vádlottat, a sértett képviselőjét és öt tanút terveznek meghallgatni. Egyszer már februárra kitűzték a tárgyalás napját, ám azt a volt vezérigazgató betegségére hivatkozva elhalasztották.
Az ügyben Páva Zsolt, Pécs polgármestere 2009-ben tett feljelentés, azt követően, hogy napvilágra került az ügy. Az önkormányzat és a kisebbségi befektető, a Mecsekbusz Kft. között ezt követően mérgesedett el a viszony, s nem került sor a korábban beígért járműpark-cserére sem. A város március 31-én döntött úgy, hogy a menedzsment jogokat gyakorló társaságtól visszaveszi a cég irányítását, s a tartozások fejében, 380 ezer forintért visszavásárolja a kft. 560 milliós részvénycsomagját, ezzel pedig kétharmados többségre tett szert.
Frissítve (csütörtök, 14:30)
A saját bevallása szerint havi 400 ezer forintos nettó jövedelemmel rendelkező, ugyanakkor vagyontalan, magát továbbra is a PK Zrt. vezérigazgatójának tartó Keczer László tagadta bűnösségét, s több mint egyórás vallomásban reagált az ellene felhozott vádakra.
Mint mondta, amikor 2008-ban befektetőként megjelent a PK Zrt.-nél a Mecsekbusz Kft., akkor a városi közlekedési cég súlyos pénzügyi gondokkal küzdött, hiszen egy 550 milliós APEH-bírsággal, a 700 milliós hitelkerettel, s további 850 milliós hitellel volt terhelt, ugyanakkor rendkívül drága volt a buszok javítása is. Elmondása szerint olyannyira bajban volt a cég a magánbefektető színrelépése előtt, hogy még a Mercedes buszok kerekeit is értékesítették 50 millió forintért, majd azokat visszabérelték.
Elmondta azt is, hogy az elmúlt években több száz millió forinttal maradt adósa az önkormányzat a PK Zrt.-nek. A forráshiányos helyzetben az új buszok beszerzésére több út kínálkozott előttük: vagy többlettámogatást kapnak a várostól, az államtól, tőkeemelést hajtanak végre a tulajdonosok, valamint értékesítenek egy, a PK Zrt. tulajdonában lévő 1,4 milliárdos ipari parki területet, vagy pedig kidolgoznak egy olyan modellt, amellyel ezt végrehajthatják – ez utóbbira került sor.
A vádlott szerint azért hozták létre a PK Zrt. 40 százalékos és az LL Bus Kft. 60 százalékos tulajdonában lévő társaságot, a PK Busrent Kft.-t, mert a hitelező bankok a PK Zrt.-vel már álltak volna szóba, ugyanakkor a Busrent a későbbiek során akár a Pécsett már nem használandó buszok eladásából, bérbeadásából is jelentős bevételre tehetett volna szert.
Hasonló megfontolásokból alapították meg – mondta – a PK Bustech Kft.-t (a PK Zrt. 30 százalékos részesedésével), amely a járművek szervizelését látta el, s amely egy, a későbbiekben kialakítandó saját szervizbázissal külső megrendeléseknek is eleget tudott volna tenni.
Hozzátette: a vagyonkezelő cég létrehozásáról, s a buszok kiszervezéséről már 2008 novemberében tájékozatták a Pécs Holding Zrt. akkori vezérigazgatóját, Varga Pétert, aki az adott közgyűlésről szóló jegyzőkönyvet is aláírta, nem emelt kifogást az elgondolással szemben.
Mint mondta, a PK Zrt. járműveinek értékesítése piaci áron történt, az ügylet a közlekedési vállalatnak 50 millió forintos többletet hozott. Elismerte azonban, hogy magas volt a buszokért a PK Busrentnek fizetett rendelkezésre állási díj, de ennek az volt az oka, hogy a buszbeszerzésekhez forrást biztosítsanak.
A vádlott szerint csupán a működésük első néhány hónapját vizsgálta a hatóság, ugyanakkor az általuk kidolgozott konstrukciót hosszú távon kellene értékelni, hiszen abból a PK Zrt. is profitált volna.
Az első tárgyalási napon tanúként hallgatták meg Páva Zsoltot, Pécs polgármesterét is, aki lapunk kérdésére elmondta: a Pécsi Közlekedési Zrt.-vel közszolgáltatási szerződése van a városnak, az pedig abszurd, hogy úgy látja el feladatát, hogy egyetlen busz sincs a tulajdonában, ráadásul azok korábban a városi cég tulajdonát képezték. Hozzátette: a Mecsekbusz megjelenésekor szó sem volt ilyen konstrukciókról, s utalást sem tettek hasonló elképzelésre.