A pécsi közgyűlés KDNP-ÖPE-frakciójának vezetője, Kővári János sajtótájékoztató keretében ismertette annak a közlekedéssel kapcsolatos előterjesztésnek a tartalmát, melyet a holnapi közgyűlésen nyújtanak majd be. Elmondta, az általuk javasolt intézkedésekkel jelentősen lehet csökkenteni – tisztább levegő, zajmentesség és gyorsabb elérhetőség mellett – a belváros forgalmát, illetve a különböző közlekedési eszközök biztonságos összehangolását is segítik.
A képviselő emlékeztetett rá, hogy szeptember 1-én ígéretet tettek arra, hogy ebben az évben benyújtják majd azokat a javaslatokat, melyektől azt remélik, hogy a város majd fenntarthatóvá, élhetővé válik.
– Ezek közül az első javaslatunk a pécsi közlekedéssel kapcsolatos. Azért is állunk itt, a megújult Ferencesek utcájában, mert az elmúlt hetekben kisebb konfliktus kerekedett: elkészült a sétálóutca, amin megjelentek a biciklisek is, ezt pedig a polgármester nem vette jó néven. Kitiltotta őket, majd persze meggondolta magát. A lényeg, hogy nem lett átgondolva, hogy ezt a helyzetet hogyan kell kezelni. Ez is apropót adott rá, hogy összerakjuk az intézkedési csomagot a fenntartható közlekedésfejlesztéssel kapcsolatban – fogalmazott Kővári János.
Elmondta, a javaslatcsomag több elemből áll, a legfontosabb része, hogy Pécs a kormányzat által meghirdetett Zöld Busz Programra jelentkezzen október elejéig, amire tudomása szerint eddig nem került sor. Hangsúlyozta, mivel „Pécsnek az előző városvezetésnek hála már van 10 e-busza, a flotta bővítése kifejezetten lényeges lenne”.
Második – szintén a buszközlekedéssel kapcsolatos – javaslatuk, hogy Pécset e-busz-tesztvárossá minősíttetnék egy, lehetőség szerint a városvezetés által is támogatott projekt segítségével. Kővári János ezzel kapcsolatban még elmondta: egyeztettek a Pécsi Tudományegyetemmel, akik készek lennének a feladat fogadására, a mérnökképzést és kutatásfejlesztést illetően egyaránt. Hozzátette, egy következő lépésként akár az elektromos buszgyártás is városunkba kerülhetne ezután.
A buszközlekedésen túl a biciklis közlekedésről is szólt a képviselő. Elmondta, szeretnék, ha az biztonságos lehetne, egyértelműen kijelölt – felfestett vagy elkülönített – bicikliutak kiépítésének segítségével. Hangsúlyozta, a pályázati források megvannak erre, már csak a kivitelezés várat magára. Hozzátette, a sétálóutcák esetében is készülnek egy 2-3 éves infrastruktúrafejlesztési programmal, melynek keretében sem autó, sem kerékpár nem mehetne be ezekbe gondos előkészítés után.
Az elképzelések negyedik eleme pedig a belvárosi közlekedés csökkentésére vonatkozik, a kelet-nyugati elkerülőút megépítésével. Szeretnék, ha a város a kormányzat felé nyújtana be erre közel 8 milliárdos projektjavaslatot.
Mindemellett szeretnének a pécsi polgárok szemléletfejlesztéséhez is hozzájárulni, a nem-motorikus közlekedési lehetőségeket népszerűsíteni különböző programokkal. Például az e-biciklihálózat további fejlesztése is ide tartozik, mondta a képviselő.