A Bloomberg értesülése szerint már augusztus 4-e óta nem érkezik olaj a Barátság vezetéken – írja a 444. A hírt a vezeték orosz oldalát felügyelő cég szóvivője jelentette be kedden, öt nappal a leállás után.
A vezetéken keresztül sem Magyarországra, sem Szlovákiába, sem Csehországba nem érkezik olaj. A 444 emlékeztet: e három ország az EU-s olajembargó decemberi élesítése után is vehetne a vezetékből orosz olajat, mert a kormányaik szerint tengeri kikötő nélkül máshonnan nem tudnának szerezni.
Az orosz Transznyeft azért állította le a szállítást, mert nem tudta kifizetni a tranzitdíjat a vezeték ukrán szakaszát birtokló Ukrtransznafta nevű cégnek, állításuk szerint az orosz bankokat érintő nyugati szankciók miatt.
Az olcsóbb benzint és gázolajat a MOL azért képes biztosítani, mert az orosz olaj olcsóbb, mint a többi olaj. Ha az orosz beszállítás megszűnik, akkor aligha lesz tartható az ársapka – írja a lap.
A Telex cikke ízt írja: az orosz RIA Novosztyi hírügynökség is beszámolt az olajszállítás leállításáról.
FRISSÍTVE – AUGUSZTUS 10.
A Mol egyeztetést folytatott az ukrán és az orosz féllel a Barátság vezeték újraindításáról, és átutalta az ukrajnai szakasz használatért fizetendő tranzitdíjat – közölte a társaság szerdán az MTI-vel.
Az ukránok ígérete szerint néhány napon belül újraindulhat a kőolajszállítás, amely pár napja a banki oldalon felmerülő technikai akadályok miatt állt le
A tájékoztatás szerint a gyors intézkedést az ellátási helyzet tette indokolttá: a Barátság kőolajvezeték déli szakaszán keresztül érkezik a kőolaj Magyarországra, Szlovákiába és Csehországba is, és bár a Molnak Magyarországon több hétre elegendő saját tartaléka van, regionális nagyvállalatként a környező országok ellátásbiztonságáért is felelősséget vállal.