A biztonságos munkába bicajozás elsősorban saját magunkon múlik, hiszen két keréken sokkal sebezhetőbbek vagyunk mint a gépjárművezetők.
Ahogy arról nemrég beszámoltunk, a „Kelet-nyugati közösségi közlekedési tengely kialakítása Pécsett” című projekt keretében a nyugati kerékpárút folytatásaként 600 méternyi újabb kerékpárút, illetve kerékpársáv épült meg a Szigeti úton. Mindemellett megújult a Szigeti út és a Tüzér utca csomópontjának burkolata, a Honvéd utcánál jelzőlámpát helyeztek ki, továbbá okoszebrákat alakítottak ki és több buszmegállót is felújítottak a környéken.
A fejlesztésnek köszönhetően egyrészt jelentősen csökkenhet a környék autósforgalma, ami azt jelenti, hogy a város levegője is egyre tisztul. Másrészt pedig a megújult Szigeti úti szakasz eredményeképp Pécs biciklúthálózata is összefüggővé vált: a Budai vámtól egészen az egyetemig (és tovább) lehet már tekerni, ráadásul nemsokára elkészül a Megyeri úti bringaút is, ami a fenti csomópontot Kertvárosssal köti össze. Mivel a korszerű és biztonságos új bicikliutat sok pécsi érinti munkába és iskolába bringázás közben, ezért az alábbiakban egy kicsit részletesebben foglalkozunk a biztonságos bicajozás alapjaival.
Ahogy a Bringázz a Munkába honlapon is megjegyzik: a biztonságos munkába bicajozás elsősorban saját magunkon múlik, hiszen két keréken sokkal sebezhetőbbek vagyunk mint a gépjárművezetők, a balesetek elkerülése érdekében pedig mindenkinek be kell tartania néhány írott és íratlan szabályt. Íme néhány:
Legyünk mindig láthatók, használjuk a lámpát
A legtöbb kerékpáros baleset oka az, hogy az autóban ülők nem látják a kerékpárost. Ezért már sötétedés előtt, szürkületkor kapcsoljuk be a lámpáinkat, ahogy az egyébként a KRESZ is előírja.
Kerüljük a gépjárművek holttereit
Mivel a sofőrök nem látnak rá a holtterekre, ezrért egyetlen másodperc is elég ahhoz, hogy rosszkor legyünk rossz helyen. A buszok és a teherautók mögötti rész például a legtöbb sofőr számára láthatatlan terület. A láthatóságunkat szemkontaktussal ellenőrizhetjük.
Ne bringázzunk a járdán
A járdát kerékpározásra csak 12 éves kor alatt lehet használni, vagy ha az úttest alkalmatlan a biciklizésre (akkor is csak maximum 10 km/óra sebességgel). Mivel a járdán sétálók bármikor és bárhogy, kiszámíthatatlanul megváltoztathatják az irányukat, ezért a járda kifejezetten balesetveszélyes terep a gyalogosok és a bringások számára egyaránt.
Lassan tekerj, tovább élsz
Az átkelőhelyek és a lámpák a zavartalan közlekedést biztosítják: ne száguldjunk át a piroson, de még csak a villogó sárgán sem, ráérünk. A kanyarokban, a lámpáknál, a különböző csomópontokon és kereszteződésekben különösen fontos, hogy időben le tudjunk lassítani. Ahol bizonytalanok vagyunk, ahol nem érezzük magunkat biztonságban, vagy ahol nem látjuk át a forgalmi szituációt, ott inkább toljuk a bringát.
Még néhány tipp: bringázás közben ne telefonáljunk és kerüljük a fejhallgató, vagy fülhallgató használatát, hiszen a forgalomban az életünket kockáztatjuk, ha megosztjuk vagy eltereljük a figyelmünket.
További jótanácsokat itt olvashatnak.
A TOP-6.1.5-15-PC1-2020-00006 Megyeri út fejlesztése című projekt az Európai Regionális Fejlesztési Alapból és hazai központi költségvetési előirányzatból vissza nem térítendő támogatás formájában valósul meg.