Felháborodott hangvételű írásban kelt ki a Magyar Szülők Országos Egyesülete, amelyben azt taglalják, „honnan veszik a bátorságot” az általános iskolák, hogy megbuktassák a félévben a nyolcadikosokat, mert a középiskolába való jelentkezéskor ezt is figyelembe veszik, ezért nem kerülhetnek be jobb sulikba. Igen ám, de ha diák nem tanul, akkor mégis mit kellene tenni? És vajon mindez hova vezetne: diplomás orvosokhoz, akik még olvasni sem tudnak?
A javaslat szerint el kellene törölni a nyolcadik félévi jegyek kötelező feltüntetését a jelentkezési lapon. Az egyesület azzal érvel, hogy a tanulónál pszichés problémák alakulhatnak ki a görcsös teljesítési kényszer miatt, hovatovább öngyilkosságokat is megkísérelhetnek.
Ez ugyanakkor jelentse azt, hogy a továbbtanulásra való tekintettel a tanár hunyjon szemet a diák minősíthetetlen teljesítménye felett? Hogy a gyengébb képességekkel rendelkező tanuló is akadálytalanul csússzon be a középiskolába, onnan az egyetemre és így tovább?
Keszei Sándor, az szülők egyesületének elnöke mindenekelőtt leszögezte: sokan nem tudják, de Magyarországon hivatalosan nem létezik félévi bizonyítvány. Amit annak hívnak, az tulajdonképpen egy tájékoztatás a szülő számára, ezért az nem is szerepelhetne a jelentkezési lapon.
Keszei szerint nem csupán a diáknak, hanem a pedagógusnak és az iskolának is nagy kudarc, ha egy elégtelent lát a középiskola. Sok szakképző iskolában a tanulmányi eredménytől teszik függővé az anyagi támogatást félévről félévre. A megbuktatás ebben az esetben is megakaszthatja egy tanuló teljesítményét.
A Jókai Mór Általános Iskola igazgatója szerint hiába nincs törvénybe iktatva a félévi bizonyítvány, az iskolák nem fognak szakítani a tradíciókkal.
Priskin Pál elmondta, egy tanár sem híve a buktatásnak, ő maga is fel szokta hívni kollégái figyelmét arra, hogy lehetőség szerint mindig engedjék át a tanulókat, nyilván ehhez kell a diák hozzáállása is. Ugyanakkor ha már semmilyen segítség nem használ, pedagógiai kötelességük, hogy megbuktassák a diákot.
– A félévi bizonyítvány mindig egy előrejelzés, egy tájékoztatás a tanulónak és a szülőnek, hol áll a fiatal az elsajátított tudást illetően. Arra hívja fel a figyelmet, melyik tantárgyban kell jobban teljesítenie. Persze a nyolcadik félév kicsit más kalapba tartozik, nagyobb súllyal esik latba, ezt mindenki tudja. De a tudás értékelése nem változhat, akkor sem, ha nagyobb a tét. Ezzel a tanulónak kell legjobban tisztában lennie – vélekedett.
Egyébként a feltüntetett jegyek ellenére minden középiskolában van felvételi elbeszélgetés, ahol sokat bizonyíthat az a tanuló is, aki félévkor még bukott – tette hozzá.