Újabb részletek derültek ki az új pécsi menetrenderől! Központosítják az egészet, és a legfőbb cél az átszállások csökkentése volt a tervezés során – mondják a Tüke Busznál. Új járatok is lesznek.
Tavaly ősszel jelentette be a Tüke Busz, hogy egy civil szervezettel közösen új menetrendet készítenek, mondván, évtizedek óta komolyabban nem nyúltak hozzá a hálózathoz, miközben a város szerkezete, a munkába járási szokások alapvetően megváltoztak.
A legfőbb cél az átszállások csökkentése lett annak érdekében, hogy a peremkerületekből is közvetlen járatokkal lehessen bejutni a városba.
– A változás lényege, hogy az utazóközönség közlekedését a lehető legkevesebb átszállással biztosítani tudjuk a különböző városrészek, a peremkerületek és a belváros között – magyarázza Árki Sándor (képünkön).
A Tüke Busz vezetője szerint a Belvárosba igyekvő peremkerületi lakosság jelenleg 10-20 perces utazás után Uránvárosban, Kertvárosban vagy a Budai Állomáson átszállásra kényszerül. A cég ezt az átszállási kényszert szeretné enyhíteni, és a hálózatot centralizálni, az indítóhelyeket a belvároshoz vagy az ellentétes végállomáshoz rendelni.
– Ez azt jelenti, hogy amely járat eddig Uránvárosból indult nyugati irányba (Patacsra, Magyarürögbe), az most a Főpályaudvarról vagy a Budai Állomásról indulna, ami Kertvárosból indult Malomvölgybe vagy Rózsadombra, az a Főpályaudvarról indulna, illetve a 14-es autóbuszok is már a Főpályaudvartól szállítanák a vasasiakat – mondja Árki.
Összességében, a szakértők szerint az új menetrendben – számítógépes modellezés alapján – az átszállások száma akár több mint 30%-kal is csökkenhet.
A Tüke Busz a Pécs és Térsége Közösségi Közlekedéséért Egyesületet (PTKE) is bevonta az új menetrend kialakításába. A szervezet menetrendi és vonalhálózati referense, Pék Patrik elmondta: elkészültek a munkával, a társaság is elfogadta a javaslataikat, ugyanakkor a városlakók által tett javaslatokat is beillesztették a menetrendbe. Így például hétvégén is elérhető lesz egy busszal a 400 ágyas klinika Kertvárosból, lesz olyan 30-as busz, amely az 50-es vonalán menne végig Kertvárosba.
Úgy tudjuk, sok javaslat érkezett a kertvárosi járatok belvárosi közlekedési rendjének megfordításával kapcsolatban, ezért egyéb alternatívákat, lehetőségeket is figyelembe kellett venniük a szakértőknek. Szerintük a számítógépes modellezés alapján a belvárosi kör megfordítása a legkedvezőbb megoldás, mivel így kevesebbet kell majd buszozni. Azt ígérik, nem kell tehát senkinek attól tartania, hogy nem ér majd be időben reggel a munkahelyére, iskolába.
[frame]Még vizsgálódnak puccs ügyben
Tart még a belső vizsgálat a Tüke Busznál a december 21-i sztrájk miatt. A cég szakszervezeti vezetőjét, Hofekker Ferencet azóta elbocsátották. A cégnél azt mondták, megrendült a bizalmuk a szakszervezeti vezetőben, aki semmiféle hivatalos írásos dokumentumban nem kifogásolta a buszok műszaki állapotát a sztrájk előtt, viszont jegyzőkönyvben ismerte el, hogy ő volt az egyik főszervezője az akciónak.
Ezzel együtt közérdekű üzem megzavarása gyanújával tett feljelentést ismeretlen tettes ellen január elején Árki Sándor. A feljelentés kapcsán a Pécsi Rendőrkapitányság kiegészítést rendelt el, mert egyelőre nem döntötték el: nyomozzanak-e az ügyben. [/frame]
Pék Patrik szerint első körben, várhatóan március elején a kertvárosi 70-es járatok elindítása lenne a cél, ezt követően pedig a többi peremkerületi járat is mehetne a város kelet-nyugati tengelye mentén.
Mint mondta, 126 autóbuszra van szükség az új menetrendhez. Ezért is lényeges szempont az, hogy a cég által használt járművek beszerzésére kiírt tender sikerrel záruljon, hiszen az új rendszer bevezetéséhez kellenek ezek is.
Az egyelőre kérdés, hogy jönnek-e bérlet-, jegystruktúra-változások, valamint az is, hogy lesz-e változás a jegyárakban. A Tüke Busz Zrt.-nél – mint megtudtuk – jelenleg is zajlik az üzleti terv összeállítása, amelyben ezen kérdésekre is választ adhatnak.
A civilek szerint érdemes lenne megfontolni azt is, hogy a napijegyet meg lehessen vásárolni a sofőröknél is, valamint arról is szó volt, hogy az éjszakai járatokon a normál bérletet is elfogadhatják.
[frame]Jönnek az új buszok márciusban
A kiemeltebb, főbb szakaszokon, a legtöbb utast szállító járatok vonalain találkozhatnak a pécsiek a Tüke Busz új járműveivel, ha sikeres lesz a társaság által kiírt közbeszerzés. Mint ismert, a cég tizenöt korszerű autóbuszt szeretne vásárolni nettó 200 millió forintért.
– Jelenleg az eljárásnak abban a szakaszában tartunk, amelyben az ajánlatok hiánypótlását végezhetik el a pályázók; ez január végéig tart. A közbeszerzési eljárásnak legkorábban 2013 február közepén lehet eredménye – mondja Árki Sándor vezérigazgató.
Szerinte siker esetén március közepén állhatnak forgalomba a buszok, és elsősorban a kiemelt, fő vonalakon találkozhatnak velük az utasok.
A buszoktól a Tüke elvárja, hogy a járművek a kerekes székkel közlekedő utasok fel- és leszállására is alkalmasak legyenek, maximum 12 évesek lehetnek. Kényelmi szempontokat is figyelembe vettek a kiírásban: nemcsak a jármű vezetőfülkéjének, hanem az utasterének is klimatizáltnak kell lennie.[/frame]