A Pécsi Közlekedési Zrt. 2009-es buszeladási biznisze miatt közel 900 milliós adótartozást kell kiegyenlíteni. A cég járműparkját az adóhatóság árverezi el. A város új szolgáltatója, a Tüke Busz Zrt. licitálni fog. Milliárdokat bukott a város a „remek” üzleten.
Két és félmilliárdos károkozást állapított meg első fokon a bíróság az akkor egy magáncég, a Mecsekbusz Kft. által menedzselt PK Zrt. buszainak a PK Busrentnek történt eladása miatt. Az ügylet kapcsán a zrt. volt vezérigazgatóját, Keczer Lászlót a Pécsi Törvényszék különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés miatt hét év börtönre ítélte.
A három éve húzódó ügyletnek egyébként a pécsiek itták meg a levét, hiszen azóta nincs mód új buszok beszerzésére, de a korábbi magáncég által irányított PK buszai a nem megfelelő karbantartás miatt rendszeresen késtek, sőt tartottak attól is, hogy az egész rendszer a földbe áll.
Hab a tortán, hogy a PK járműparkjának eladását az adóhatóság közel 900 millió forintos adótartozással is megfejelte. Majd a bizniszről egy másik bíróság azt is megállapította, hogy az „színlelt és semmis”. Ez alapján aztán végül sikerült – az egyébként korábban közpénzen megvásárolt, majd egy kézzel írt számlával eladott – buszokat visszaszereznie a PK-nak.
Íme, a kézzel írt számla: KLIKK!
Az adóhatóság most e tartozást szeretné az árverezéssel érvényesíteni. Ilyen előzmények után, a PK bizonytalan pénzügyi helyzete miatt létrehozott, a tömegközlekedést ellátó Tüke Busz Zrt. eddig bérelte a buszokat PK-tól.
Nagy Csaba, Pécs alpolgármestere azt mondta, hogy a buszokat akkor egy tollvonással ellopták, a minap egymilliárd forintos tartalékalapot hozott létre az önkormányzat azért, hogy a jövőben saját járművekkel lássa el a feladatot, amely így hosszú távon biztossá teheti a tömegközlekedést. A pénzből licitálni fognak az árverésen, de a változásokból nem érez meg semmit az utazóközönség. Az év végére jogilag tiszta és gazdaságilag is erős cég látja majd a közösségi közlekedést – fejezte be.
Az eljáráson a cég teljes, 161 járműből álló buszparkja kerül kalapács alá, 69 Ikarus mellett 92 Mercedesre lehet együttesen licitálni. A flottában a legöregebb jármű 1978-as, a legfiatalabb 2006-os gyártású. A minimális ár 514 millió forint.