5 C
Pécs
péntek, november 15, 2024
KezdőlapHírzónaDecsi István: jobb lesz buszozni, ha akarja az ellenzék, ha nem

Decsi István: jobb lesz buszozni, ha akarja az ellenzék, ha nem

Nemtelen és minden alapot nélkülöző támadások érték a pécsi buszközlekedés megújítását célzó intézkedéseket az utóbbi hetekben a város alpolgármestere szerint. Decsi István úgy vélekedik: a szocialisták korábbi ténykedése miatt hiába vártuk volna a járműveket a megállókban. Azóta viszont gyökeres változások történtek.

– Az MSZP a fővárosban tartott sajtótájékoztatót, az ellenzéki sajtó pedig több beszámolóban is arról adott hírt, hogy a pécsi buszcsere program, azon belül az utakon látható zöld Volvók beszerzése rendezetlen körülmények között zajlott. Azt hozzák fel, hogy Pécs drágábban jutott hozzá a buszokhoz, mint lehetett volna korábban. Mi az Ön álláspontja?
– Jelezném, hogy ellenzéki megnyilvánulásokkal szemben én tényeket állítok. Az elmúlt években – köztük a polgármester úr javaslatára is – mintegy féltucat átfogó, független vizsgálatnak is alávetettük a buszbeszerzést. Ezek szerint a Tüke Busz Zrt. a jogszabálynak megfelelve, az Európai Unió összes országából kért és várt ajánlatokat a buszok beszerzésével kapcsolatban. Az uniós értékhatár szerinti nyílt közbeszerzési eljárást írt ki. Az ellenzéki oldalon azt állítják, hogy drágábban vettük a buszokat, mint amennyit érnek. Arról viszont megfeledkeznek, hogy a buszbeszerzés költsége nemcsak a járművek darabonkénti árának összegét foglalta magában, hanem az autóbuszok beszállítását, az ablaküvegek nyitható típusúra történő cseréjét, valamint a magyarországi jogszabályi előírások alapján szükséges átalakításokat és a forgalomba helyezés – összesen több százmillió forintos – költségeit is. Az is tény, hogy ma az a szocialista párt szólal meg, illetve ad muníciót ellenzéki lapoknak a pécsi buszközlekedés kapcsán, amelynek politikusai a pécsi közösségi közlekedés összeomlását okozták kis híján. Ők hagyták, hogy a pécsi buszok hosszú évek alatt teljes mértékben leamortizálódjanak. Az ő idejükben szervezték ki a pécsi buszközlekedést egy külső cégbe, ahonnan egy kézzel írt számlával a pécsi buszokat eltulajdonították. Mindezen ügyletekkel jelentős, 1,7 milliárd forintos anyagi kárt okoztak a pécsieknek. A szocialisták soha nem támogatták a pécsi buszközlekedés fejlesztését, csak azt nem tudni, hogy miért.

– Nyomozás azért folyik az ügylet miatt, nemde?
– De nem ellenünk. Az eljárást a holland hatóságok indították a buszok korábbi tulajdonosával szemben, nem tudjuk milyen mélységben, milyen okból, milyen ügyeket illetően. Természetes, hogy e vizsgálat során a mi beszerzésünket is vizsgálják. Ezzel együtt tény, hogy a vásárlás megfelelt a jogszabályi előírásoknak, hogy esetlegesen a vevő hazájában milyen hibákat vétett, azt itt nem tudhatjuk.

– Akkor ha jól értem, minden rendben a pécsi buszközlekedéssel?
– Azt el kell ismerni, hogy a régi Ikarusok és Mercedesek kiszervezése miatt két évvel ezelőtt nagyon nehéz helyzetben voltunk. Összesen 4-5 milliárd forintunk volt arra, hogy a szocialista városvezetés elhibázott lépései miatt a NAV-végrehajtás alatt álló flottát lecseréljük rövid időn belül. Az intézkedés használt, de jó állapotú járművekkel tudtuk véghez vinni, s ez a Volvó-flotta volt az egyetlen lehetőségünk Európában. Ha lett volna több évünk a projektre, másképp döntünk, de elődeink miatt nem tudtunk végrehajtani olyan buszcsere programot, amelyet el lehet húzni 3-5 évre. Ezért jöttek a Volvók, amelyek egyébként beváltották a hozzájuk fűzött reményeket. Az utasok szeretik őket.

– Ezt mire alapozza?
– Évről évre megkérdezzük a pécsieket a szolgáltatásokról, így a közösségi közlekedésről is, reprezentatív módon. Az eredmények azt mutatják, hogy az utasok mind a járművekkel, mind a szolgáltatással sokkal elégedettebbek, mint évekkel ezelőtt. Néhány jelzésértékű adat: három éve havi több mint 1.000 járat maradt ki a járművek miatt, napjainkban elvétve fordul elő ilyesmi. Felére esett vissza a javítási költség. Nőtt a jegy- és bérletár-bevétel az átszállások nélküli, nagy távolságokat teljesítő járatoknak köszönhetően, mert 30 év után végre gyökeresen, az igényeknek megfelelően alakították át a menetrendet. Tisztábbak lettek a buszok, melyekben java részben már kamerák vannak, így csökkent a rongálások száma. Ma alacsonypadlós, nem bérelt, hanem saját tulajdonú buszok járnak Pécsen, nulláról 56-ra emelkedett a légkondis járművek száma, XXI. századi az utastájékoztatás, megjelentek a buszokban a tájékoztató monitorok, kedvezményeket kapnak kisgyerekesek, közfoglalkoztatottak, polgárőrök. Új javítóbázis épült, és világcégek termékeit teszteljük pécsi viszonyok között, például a kerekek és az abroncsok tekintetében. Hamarosan pedig megjelennek a szolgáltatásban az elektromos buszok is.

– Tehát Ön szerint kijelenthető, hogy a pécsi buszközlekedés fejlett?
– Legalábbis ledolgoztuk az elődeink okozta lemaradásokat több nagyvárossal szemben. Azt kívántam jelezni, hogy pár év alatt milyen mélyről indulva értünk el egy elfogadható és az utasok által értékelt szintre. A buszcsere program, melyet most támadnak, minden, a pécsi buszközlekedést megújító intézkedést magában foglal és folyamatos. Minden erőnkkel azon vagyunk, hogy tovább emeljük a színvonalat, ezért fejlesztéseket indítunk és különböző technikákat próbálunk ki az olcsóbb üzemeltetés érdekében. Az utasok biztonságáért az autóbuszainkban meglévő utastéri kamerák további bővítésére is sor kerül. A jövőbeli lehetőségek függvényében komplex telephely fejlesztésben gondolkodunk, melynek keretén belül a megfelelő tárolótéri kapacitás kialakítása, saját autóbuszmosó telepítése, valamint a javító infrastruktúra további fejlesztése a cél. Akkor is, ha mindezen intézkedések másoknak szúrja a szemét. Még jobb lesz buszozni, ha akarja az ellenzék, ha nem.

Hirdetés
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő