Jó elképzelésnek véli és a helyi gazdaság erősítését is elképzelhetőnek tartja a déli nyitással a balkáni térség egyik legavatottabb szakértője. Pap Norbertet, a PTE Politikai Földrajz, Fejlődési és Regionális Tanulmányok Tanszékének vezetőjét egyebek mellett arról kérdeztük, hogy milyen előnyökkel járhat Pécs számára a kezdeményezés.
Az elképzelések szerint Pécs mind gazdasági, mind kulturális vonatkozásban szorosabbra fűzné kapcsolatait a (Nyugat-)Balkán országaival. Ehhez Pap Norbert szerint a kulturális diplomácia növelése mindenképpen jó kezdet.
– Zágrábban és Belgrádban is a közelmúltban nyílt Magyar Kulturális Intézet, így van mód arra, hogy a pécsi kulturális kínálat eljusson a szerb és a horvát közönséghez is. Ezek az akciók megnövelhetik a város iránti érdeklődést és a pécsi művészek megjelenése – főként ha ez összekapcsolódik egy erőteljes marketingmunkával is – turistákat vonz Pécsre – vélekedett.
A szakember hozzátette, hogy mivel az üzlet a balkáni országokban meglehetősen személyes jelleggel zajlik, ezért minden olyan kezdeményezés, ami növeli a kapcsolatok intenzitását, új esélyeket is teremt arra, hogy Pécs erősítse gazdasági pozícióit. A tervezést, a termékfejlesztést és a szívós munkát azonban ez nem helyettesítheti itt sem.
A nyugat-balkáni társadalmak egy mintegy 20 milliós piacot jelentenek, ahol azonban sok versenytárssal kell számolni. A szakember szerint Magyarország Horvátországban, Montenegróban és Macedóniában foglal el erőteljesebb pozíciókat.
– A többi országban még jelentősebb növekedési lehetőségek vannak, így Szerbiában és Bosznia-Hercegovinában is például. A magyar termékeknek egyébként hagyományosan jó a megítélése ebben a régióban, szóval érdemes próbálkozni. Ugyanakkor ez csak hosszabb idő alatt hozhat sikert – fogalmazott.
Rövid távon inkább a pályázati együttműködések kecsegtetnek sikerrel, hiszen ezek az országok az EU-ba törekszenek és ezért jelentős támogatási keret áll rendelkezésükre. A források felhasználásának mikéntjében pedig a már EU-s tag magyarok is segíthetnek.
Hogyan profitálhatna mindebből Pécs és a város gazdasági szereplői? Pap szerint az üzleti partnerekkel megfelelő bizalmi légkört kell kialakítani és nagyon gyorsan projektek sokaságát létrehozni, ehhez tervezésre van szükség.
– De tanulnunk kell a múlt kudarcaiból is. Az elmúlt két évtizedben volt már pár kezdeményezés Pécsen a déli kapcsolatrendszer kiszélesítésére, de az eredmények messze elmaradtak az elvárásainktól.
Pap szerint az is sokatmondó, hogy Pécs miként lehet vonzó az érintett területek, régiók számára.
– Jól cseng a neve. Kellemes, élhető város, ahová mindenki szívesen jön. A helyi társadalom nyitott, kulturált, élő és vonzó a történeti multikulturalizmus, ami sokféle művészeti és tudományos innováció forrása. A kezdeményezés jó, csak ne spóroljuk meg az aprómunkát sem.