10 C
Pécs
szombat, november 2, 2024
KezdőlapPécs AktuálGazdaságE-buszok és útfejlesztések jöhetnek Pécsen

E-buszok és útfejlesztések jöhetnek Pécsen

A Modern Városok Program keretében elektromos buszokat vásárolnak, utakat és járdákat újítanak fel, és az egyetemi fejlesztésekre is több forrást szánnának – erről tárgyalt kedden Kósa Lajos, a megyei jogú városok fejlesztéséért felelős tárca nélküli miniszter Páva Zsolttal, Pécs polgármesterével, Csizi Péterrel és Hoppál Péter pécsi parlamenti képviselőkkel. 

A Modern Városok Program lebonyolításáért felelős miniszter a pécsi városvezetőkkel áttekintette az Orbán Viktor kormányfővel néhány éve megkötött megállapodásban rögzített fejlesztési programokat.

Kósa Lajos a tárgyalás után a sajtónak elmondta, Pécs a rendszerváltás után Miskolc mellett a legnehezebb helyzetbe került a szocialista nehézipar összeomlásával, s ennek a hozadékát máig kénytelen viselni. Ugyanakkor egy-egy városfejlesztés hosszú távú, az urbanizációs tervek legalább ötven évre szólnak, tehát ilyen távlatokban kell gondolkodni. A kormány szándéka az, hogy Pécs a Kárpát-medence ezen térségének urbanizációs központja legyen és ezt a pályát be tudja futni, tette hozzá.

A miniszter kitért arra is, hogy azért kell kiegyensúlyozottan végrehajtani a fejlesztéseket, mert ha egy város előreszalad bizonyos területen, akkor egyensúlyi zavar jön létre.

Pécs számára az Európa Kulturális Fővárosa program kiváló lehetőséget adott; nagyszerű kulturális fejlesztéseket hoztak létre, ám azokat Pécs azért nem tudja fenntartani, mert sokkal nagyobb, 400 ezer fős agglomerációra lenne ehhez szükség. Azt is hangsúlyozta, hogy a pécsi kulturális létesítmények országos jelentőségű kulturális központok, hasonlóan a Művészetek Palotájához, vagy a Nemzeti Színházhoz, éppen ezért is a Modern Városok Program ezek fenntartását is elősegíti.

Hoppál Péter kulturális államtitkár mindehhez hozzáfűzte, ennek keretében már 1,87 milliárdos állami támogatást kap a Kodály Központ és a Zsolnay-negyed, ami jövőre 100 millió forinttal emelkedik.

Kósa Lajos beszélt arról is, hogy a választások után több száz milliárdos fejlesztési tervet is szeretnének elkészíteni, s bár hatalmas összegről van szó, viszont ez azért sem elrugaszkodott terv, mert a Fidesz-kormány idején 158 milliárd forintnyi fejlesztési forrás áll Pécs rendelkezésére.

– Ha azonban szocialista kormányzat érkezik a 2002–2010 között megtapasztalt teljesítményével, az ország csődbe juttatásával, akkor egészen más helyzet áll elő. Sőt, ha mindezt még megfejelik a nagyjából negyvenezer migráns eltartásával, akkor ilyen fejlesztési tervek nem lesznek, mert másra kell majd a pénz – mondta.

Továbbépítik az M60-ast is

A miniszter a közlekedésfejlesztést is fontosnak tartja, mivel a regionális szerephez ez elengedhetetlen, ezért az M6-os, valamint az M60-as horvát határig történő továbbépítésére 76 milliárd forintot fordítanak. Az előkészítésre szánt forrásokat már átadták a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nek. (A környezetvédelmi engedélyt a napokban kapta meg az M60-as útfejlesztés.)

Városi útfejlesztés lesz

A miniszter bejelentette, hogy a város egykori ipari és bányászati ingatlanjainak hasznosítására korábban jóváhagyott, csaknem 4,5 milliárd forintos összeget a helyi igényeknek is megfelelően a többi között közlekedés- és infrastruktúrafejlesztésre használhatja fel a megyeszékhely.

Hoppál Péter képviselő megemlítette, hogy a város már elindított egy nagyívű iskola-, óvoda- és bölcsődefejlesztési programot, amelyet a Modern Városok Program keretében, az említett átcsoportosítással szeretnének tovább folytatni.

A PTE fejlesztéseit átnézik

A Pécsi Tudományegyetem számára a pécsi önkormányzat által kért 24,8 milliárdos forrásról szólva Kósa Lajos közölte, tárgyalni fognak arról, hogy a már megvalósulás alatt lévő – többek között kollégiumfejlesztésről, az orvosi kar bővítéséről is szóló – programra több forrást szánjanak, mivel a mostani állás szerint a második ütemre nem lesz elegendő az előzőleg megítélt támogatás. Csizi Péter parlamenti képviselőt pedig arra kérte, hogy az egyetem vezetőivel tekintsék át a projektet – mondta.

Csizi Péter elmondta, az egyetemi program már teljesítette az elvárásokat, hiszen 4300 külföldi diák tanul Pécsen, a pécsi építőipart és a belvárost is fellendítette a projekt.

Vannak jelentkezők a csarnokokra

A miniszter beszámolt arról, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. már azon dolgozik, hogy előkészítse a Déli Ipari Parkban azoknak a iparcsarnokoknak a felhúzását, amelyekkel munkahelyteremtő cégek letelepedését segítik elő. Mint azt közölte: ez a program sínen van, vannak is jelentkezők a létesítményekre.

Sportkomplexum 

Az élményfürdővel egybekötött sportkomplexum 20 milliárdos fejlesztése is folyamatban van, a pécsiek által leginkább várt fejlesztés kapcsán már az előkészítésre, a tervezésre szánt félmilliárdot átutalták. Csizi Péter parlamenti képviselő ezzel kapcsolatban kitért rá, hogy tavasszal a konkrét megvalósítás részleteiről, ütemezéséről tárgyalhatnak.

E-buszokat vásárolna Pécs

Páva Zsolt, Pécs polgármestere felidézte, a sírból kellett a pécsi tömegközlekedést visszahozni, és emlékezetes, hogy egy kézzel írt számlával adták el a pécsi buszokat. A kigyulladt és lepukkant buszok helyett ma már európai színvonalú a tömegközlekedés, ám éves szinten kétmilliárdba kerül a közlekedés finanszírozása. Épp ezért szeretne Pécs a jövőben elektromos buszokat vásárolni a Modern Városok Program forrásainak átcsoportosításával, hiszen így komoly összeget tudna megtakarítani a baranyai megyeszékhely – fűzte hozzá a polgármester.

Több pénzt adhatnak a közösségi közlekedésre

Miskolc, Debrecen, Szeged, Kaposvár és Pécs – ezek a városok azok, amelyek önkormányzati fenntartásban látják el a tömegközlekedést, miközben például a Pécsnél jóval nagyobb iparűzési adóbevétellel bíró Győrben állami kézben van a buszos vállalat. Ezt az aránytalanságot szeretné megszüntetni a kormány, s ennek a problémának a megoldására még idén tavasszal letesznek egy javaslatot az asztalra az érintett városok – mondta Kósa Lajos.

Hirdetés
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő