Tisztességtelen piaci magatartásnak minősül, ha nem szólnak előre a boltokban, éttermekben, hogy bizonyos értékhatár alatt nem fogadnak el kártyát. Ha szólnak, akkor pedig nagy valószínűséggel a termináljukat biztosító bankkal kötött szerződéseket szegik meg. Mégis több tucat pécsi helyen próbálkoznak a trükkel.
Főleg a kisebb élelmiszerboltokban, menüzős éttermekben érezhette már magát kellemetlenül sok pécsi, amikor fizetéskor szembesült vele: hiába van kint a bankkártyás fizetésre buzdító Mastercard- és VISA-logó az ajtón, odabent nem engedik a kártyahasználatot 500, 1000 vagy éppen 1500 forintos vásárlás alatt.
– Ki van írva, hogy nem lehet. Azért nem, mert a bank minimum 50-60 forintot kér a szolgáltatásért vásárlásonként és az ellenérték 1 százalékára is igény tart. Gyakorlatilag egy pár száz forintos vásárlásnál elviszi a hasznomat – mondja az egyik belvárosi kisbolt tulajdonos-alkalmazottja. Ő abban a tudatban él, hogy mindezt szabadon megteheti, de legtöbbször szerződésszegést követnek el a trükkel az érintettek.
– Általánosságban a POS-terminálokat a kereskedőknek biztosító bankok nem engedik meg, hogy a boltos értékhatárhoz kösse a bankkártyás fizetés lehetőségét. Éppen ezért sok helyen csak a fizetéskor szólnak, vagy egyszerűen ki sem írják a korlátozást. Ez utóbbi esetben viszont már a tisztességtelen piaci magatartás fogalmát is kimerítik a banki szerződésszegés mellett – vélekedik Morvai Gábor, a pécsi Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Iroda szóvivője.
A szakértő azt mondta, törvény nem tiltja a magatartást, de ettől még sértheti a bankkal kötött megállapodást. Éppen emiatt a – magában ilyesmire energiát érző – vevőnek sem a fogyasztóvédelemhez, hanem a bankhoz érdemes fordulnia. Elegendő, ha saját pénzintézetét értesíti, hogy nem tudta használni a kártyát egy adott helyen, de mehet egyenesen az üzletbe terminált telepítő bankhoz is reklamálni.
Többnyire napok alatt kötelezik ilyen esetben a kereskedőt, hogy tegyen eleget a szerződésben vállalt kötelezettségeinek, vagy elviszik tőle a berendezést.
[box title=”A kerekítéssel is vannak gondok…” box_color=”#e52525″]Morvai elmondta, a kártyás fizetéseknél az is meglepetést okozhat, hogy felfelé kerekítik a végösszeget – például, ha 8-asra, kilencesre végződik a végösszeg.
– Erre lehetőséget ad a törvény, készpénzes fizetésnél nem kell mindezt előre jelezni, hiszen már csak az ötforintos a legkisebb fizetőeszközünk. A kártyás számlarendezésnél viszont közölnie kell, mire készül a kereskedő – figyelmeztetett.[/box]