Pertics Flóra pécsi festőművész hallgató valami igazán különlegeset alkot a vászonra. Ecset helyett cérnával dolgozik, és festés helyett hímez. Dolgozik vászonra, ruhára is. Azt sem bánja, ha műveit megtapogatjuk, hiszen éppen az az izgalmas bennük, hogy a „rajz” kiemelkedik a vászon síkjából. A fiatal művésznővel beszélgettünk.
– Egy festő, aki cérnával „rajzol” – izgalmas párosítás. Honnan jött az ötlet, hogy így dolgozz?
– Természetesen párhuzamosan a hímzéssel rendszeresen festek is, de a cérnarajzolás, ahogy a nevében is benne van, inkább a rajzoláshoz kapcsolódik. Mindig is úgy éreztem, hogy a rajztudásom nem tökéletes, így amikor egy barátnőm révén találkoztam a hímzés technikájával, nagyon megtetszett. Utána is jártam, és úgy vettem észre, hogy ezt a hagyományos technikát nagyon sok kortárs művész használja. Egyébként is jellemző rám, hogy túldolgozok mindent, erre jó tanítás a hímzés, ami egy aprólékos, átgondolt, időigényes munka.
– Hogy néz ki a hímzés munkafolyamata nálad?
– Ha absztrakt formákat készítek, akkor a hímzés úgymond önálló életre kel, az anyag vezeti a kezem. Ha azonban figuratív képet szeretnék készíteni – vagyis arcképet, testet vagy tárgyat – akkor rajzolok egy vázlatot, azt átmásolom pauszpapírra, amit kilyuggatok, és ez alapján készítem a hímzést.
– Mire hímzel leginkább?
– Eleinte nagymamától maradt darabokra hímeztem, majd elkezdtem molinóvászonra, később ruhákra is képeket készíteni. Ez utóbbi a legújabb törekvésem, és úgy tűnik, van rá igény, úgyhogy lesz jövője. Mivel a hímzés kidomborodik a síkból, érdekes a tapintása, érintése, és hordható is, ha ruhára készül a hímzés.
– Milyen minták vannak a pulóvereken?
– Egyelőre klasszikus szobrokat hímeztem a ruhadarabokra, leginkább a szépségideálokat – a Dávid-szobrot és milói Vénuszt – főként férfiaknak szánt pulóverekre. Kíváncsi voltam, milyen hatása van, amikor valaki a hétköznapokon hord ilyesmit. Vászonra pedig varrok arcképeket és kisebb absztrakt rajzokat is. Ez utóbbi formákat pár évvel ezelőtt kezdtem el készíteni, mivel nem akartam konkrét tárgyat lerajzolni. Egyszerűen csak elkezdem hímezni, és amikor összeáll, mondjuk egy elképzelt szervet idéző formává, akkor van kész.
– Nem csak hímzéssel foglalkozol, festesz is mellette. Milyen sikerekre vagy eddig a legbüszkébb?
– 2016-ban nyertem egy díjat Koreában, a Bio-Art Contesten. A téma a túlélés és az életfolyamatok közötti párhuzam volt, erre a pályázatra küldtem egy hímzést Szöulba. 2015-ben pedig egy számomra nagyon kedves olajfestménnyel lettem első helyezett a Diákhitel Központ KÉPZŐ pályázatán, Budapesten, amelynek a „Testvér, testvériség” volt a tematikája.
– Nyáron végzel az egyetemen, mik a terveid?
– Remélem, hogy jelenleg futó projekteken tudok majd továbbra is dolgozni, de szeretném továbbvinni a korábban említett pulóverkészítési vonalat, illetve ezek után is foglalkozni a festéssel és a cérnarajzolással párhuzamosan.
[su_note note_color=”#9892e8″]
Petrics Flóra, Cérnarajz kiállítását a Zsolnay Negyed, Kemence Galériájában tekinthetjük meg egészen február 14-ig, hétfőtől péntekig 10.00–18.00-ig. A kiállított művek megvásárolhatóak Flóránál.[/su_note]