Alternatív hajtású járműveket állított forgalomba a Lidl Magyarország, hazánk vezető élelmiszer-kiskereskedelmi lánca, hogy csökkentse a bolti áruszállításból származó környezetterhelését. A vállalat fenntarthatóság és a klíma védelme iránti elkötelezettségének jegyében 4 db elektromos és 6 db LNG hajtású gépjárművel kezdi meg flottája átalakítását. Ez egyben azt is jelenti, hogy a hazai élelmiszerláncok közül a Lidl rendelkezik a legnagyobb, bolti áruszállításhoz használt alternatív hajtású flottával.
A Lidl számára, felelős vállalatként a fenntartható működés az egyik legfontosabb cél az élhető jövő megteremtése érdekében, ugyanakkor tisztában van azzal is, hogy az áruszállítás jelentős hatást gyakorol a környezetre. Éppen ezért összhangban a klímastratégiájában meghatározott „elkerülni, aztán csökkenteni és ha ez nem lehetséges, akkor ellentételezni” szemlélettel, a diszkontlánc új, alternatív hajtású tehergépjárműveket állított napi szintű forgalomba. Így 3 db 18 tonnás elektromos teherautó, 1 db 40 tonnás elektromos és 6 db 40 tonnás LNG kamion végez mindennapos kiszállítást. A 18 tonnás elektromos gépjárművek a vállalat ecseri logisztikai központjából a budapesti Lidl áruházakba, míg az elektromos nyergesvontató Budapesten, valamint Pest vármegyében található boltokba szállít ki.
Az LNG-kamionok elsősorban a szigetszentmiklósi raktárból az ország különböző pontjaira juttatják el a friss árut a Lidl üzletekbe.
Az új 18 tonnás e-teherautók 5 akkumulátorral működnek, és nem csak a közlekedésük, de a töltésük sem jár kibocsátással, mert a Lidl logisztikai központjaiban 100%-ban megújuló forrásból származó villamos energiával töltik azokat. A teherautók egyetlen feltöltéssel mintegy 120 kilométert tudnak megtenni. A raktérben maximum 18 raklapnyi árunak van hely, ezzel több áruházat is képes kiszolgálni egyetlen kamion.
A 40 tonnás elektromos kamion 6 db egyenként 192,3 kWh-s akkumulátorral működik, hatótávolsága megközelítőleg 200 km és 5 óra alatt tölthető fel, de gyorstöltő használatával akár mindössze 2 óra alatt újra útnak indulhat az autó. Az LNG-hajtású nyergesvontatók egyenként körülbelül 750 km megtételére alkalmasak tele tankkal, félpótkocsijaik 33 raklapos rakodótérrel rendelkeznek, így az áruházi rendelések függvényében akár 3-4 Lidl üzletet is el tudnak látni áruval.
A Lidl Magyarország a hagyományos dízel üzemű kamionok alternatív hajtású járművekkel történő cseréje révén 2030-ig 15%-os CO2e-kibocsátás (kg/km) csökkenést szeretne elérni a 2021-es szinthez képest.
„Vállalatunk komoly mérföldkőhöz érkezett azzal, hogy megkezdte a bolti áruszállítás környezetbarátabbá és fenntarthatóbbá alakítását. A forgalomba helyezett összesen 10 alternatív hajtású járművel megkezdtük a 2030-ig vállalt célunk megvalósítását, hogy működésünk mellett a logisztikához kapcsolódó üvegházhatású gázok csökkentése révén is tevékenyen hozzájáruljunk a klíma védelméhez és a tisztább levegőhöz. Felelős vállalatként büszkék vagyunk arra, hogy a hazai élelmiszerláncok közül a Lidl rendelkezik majd a legnagyobb, bolti áruszállításhoz használt alternatív hajtású flottával” – nyilatkozta Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetője.
A vállalat a működéséből fakadó kibocsátások csökkentésén is folyamatosan dolgozik: számos energiahatékonysági intézkedést vezetett be, illetve az áruházlánc teljes üzlethálózata, logisztikai központjai és irodaháza számára 2022. január 1-jétől 100%-ban zöldáramot* szerez be.
(x)