Egyelőre nincs panasz a Tüke Busz augusztus végén beszerzett vadonatúj, magyar gyártású, Credo típusú járműveire. Bár kettő már sérült karambolok miatt, a javításokat a vétkes autósok biztosítója állja. Év végéig hangos, vizuális utastájékoztatási rendszert is kapnak a pécsi járatok.
Az eltelt közel egy hónap alatt jól vizsgáztak a Tüke Busz új járművei a pécsi utakon. Műszaki meghibásodás nem történt és a fogyasztás is teljesen rendben volt a vállalat illetékesei szerint. A pécsieket is megkérdezték a tapasztalatokról, s néhány apróságon kívül az utasoknak is tetszenek az új gépek.
– Egyetlen kritika ért bennünket, mégpedig hogy egyelőre nem dinamikus LED-táblák jelzik a járatokat, s nem működik a járműveken hangos utastájékoztatás. Ez azért van, mert buszonként százezrekbe került volna, ha így rendeljük a gyártótól a gépeket. Viszont van egy nyertes pályázatunk, amelynek keretében az összes pécsi buszt képes-hangos tájékoztató rendszerrel szereljük fel – mondja Bognár Szilvia, a Tüke szóvivője.
Autóbuszvezetőink elmondása szerint egyébként ezeknek a járműveknek megfelelő az ergonómiai kialakítása, kifejezetten jó a váltója, lineáris a gyorsulása, kényelmesek az ülései, könnyű kormányozni, és van bennük gyárilag beszerelt tolatókamera, ami nagyban segíti a vezetést.
Az utasok visszajelzései is döntően pozitívak a be- és kiszállással kapcsolatban, a klíma és az ülések kényelmét illetően.
A forgalomba állt Credok esetében voltak ugyan apróbb meghibásodások, igaz olyanok, amelyek bármelyik új járműnél előfordulhatnak. Ezeket a gyártó saját költségén javította is, kétéves teljes körű garancia van ugyanis mindegyik buszra.
Két balesetet is maga mögött tudhat már egy-egy Credo, viszont mindkétszer a karambolok másik résztvevője volt hibás. Így a biztosító fedezi a kisebb-nagyobb sérülések javítását. A járműveknek egyébként csak a karosszériája sérült kissé, ma is kint vannak az utakon.
A buszvezetők mérései szerint a nyári időszakban, folyamatos klímahasználat mellett is megegyezik az új Credok fogyasztása a Mercedesekével. Az Ikarusokhoz képest pedig egyértelműen alacsonyabb az üzemanyagigényük.
– Ezek a buszok sokkal jobbak, mint az Ikarusok és a Mercedesek, fogyasztásuk pedig előbbiekénél 20 százalékkal kevesebb. Könnyű rájuk felszállni az alacsony padlós kivitel miatt. De mi, sofőrök is kényelmesebb körülmények között vezethetünk; a munka kevésbé lesz megerőltető, az automatika miatt nem kell annyi mindenre figyelnünk, mint eddig – mondta lapunknak a négy éve buszvezetőként dolgozó, s az összes eddigi típust kipróbáló Tóth Zsolt, buszsofőr.