Mivel komoly fejlesztésekről egyelőre nem tudni a menetidő csökkentését illetően sem, valószínűleg tovább folytatódik a negatív tendencia a Pest és Pécs közötti vonatozásban.
December közepétől változik a MÁV menetrendje és ez a Budapest-Pécs vonalon is hoz némi javulást. Több mint valószínű azonban, hogy az egy perccel rövidebb menetidő még nem fogja versenyképessé tenni a MÁV-ot az alternatív lehetőségekkel szemben. Hétvégente ugyanis legalább egy busznyi ember megy idegen autóval a fővárosba és onnan vissza a telekocsi rendszerrel, sokan választják a Pannon Volán járatait és ha már ketten utaznak, egyre inkább az autót választják – ha van.
Ezek a tendenciák jól látszanak a vasúttársaság statisztikáin is. Mint azt MÁV sajtóosztályán közölték kérdésünkre, míg 2012-ben 868 ezer utas használta az InterCity-járatokat az év első tíz hónapjában, addig tavaly október végéig már csak 766 ezer. Idén ugyaneddig az időpontig pedig csak 761 ezren választották a vasúttársaságot. Ez azt is jelentheti, hogy év végéig a két évvel ezelőtti egymillió feletti utasszám helyett idén már alig 900 ezret mutatnak a számok.
A társaság szerint egyébként azért is veszítettek utasokat a főváros és Pécs között, mert tavaly – vágányzár miatt – fél évig csak autóbuszos átszállással, nagyobb menetidővel tudtak közlekedni.
A MÁV nem is számíthat nagyobb elmozdulásra mostanában, hiszen – ahogy azt lapunk kérdéseire adott válaszaikból kiderül – komolyabb fejlesztések nem lesznek a Pécs-Pest útvonalon. Magyarán: nem várható, hogy jelentősen csökken a menetidő, az pedig végképp nem, hogy olcsóbbá válna az utazás.
A cég szerint a vonalon a menetidő jelentősebb csökkenése csak jelentős pályarekonstrukciót követően valósítható meg. A Budapest–Pusztaszabolcs és a Pusztaszabolcs–Pécs vonalszakaszok felújításával legfeljebb uniós források bevonásával lehet számolni. Érdemes azonban tudni, hogy a kormányzat ebben az EU-s ciklusban inkább munkahelyteremtésre fordítja a pénzek nagyobb részét, s éppen a közlekedésfejlesztés kerül háttérbe.