Egyesek szuvenír boltnak hitték, mások – az áraktól tartva – rá sem mertek nézni a belvárosi kirakatra, de olyanok is akadtak, akik újabb erőtlen próbálkozásnak vélték a vállalkozást. A kóstoltatás azonban bejött, az emberek végre átlépték a küszöböt, és ráéreztek a Magyar Csemege ízére. Ma már a szomszédos gyorsétterem alkalmazottai is ide járnak ebédelni.
Az Ízes Magyar Csemege elnevezésű élelmiszerboltot 2011-ben először a Jókai téren nyitották meg, majd néhány hónappal ezelőtt átköltöztették a jóval frekventáltabb Széchenyi térre. Helyváltoztatásuknak sok oka volt, többek között az is, hogy borsot törjenek az egyik legnagyobb forgalmat bonyolító amerikai gyorsétterem-lánc orra alá. A kisbolt ugyanis kinőtte magát: szendvics és tejbárral bővült.
A tulajdonos, Kósik Mirella persze nem akar (egyelőre) versenybe szállni a nevén nem nevezhető étteremmel, csak azt szeretnék megmutatni, hogy feleannyi pénzből, egészségesebb ételekkel is jól lehet lakni.
A kisbolt népszerűsége folyamatosan nő, a kezdetekhez képest megduplázódott a vásárlóközönségük, sőt, Pécsett egyfajta trend lett náluk vásárolni – mondja a tulajdonos. Ennek ellenére még vannak, akik nem tudják, hogy pontosan milyen üzletről is van szó, és mit árulnak itt. Ráadásul pont a célközönségnek számító fiatalok körében cseng még ismeretlenül az Ízes Magyar Csemege neve.
-Azt kell mondjam, hogy a bolt vásárlóinak fele 50-60 év közötti, vagy idősebb. Ezzel nincs semmi baj, nagyon örülünk neki. Csak furcsálljuk, hogy pont a nagy Magyarországért szájhősködő, tüntető, utcára vonuló fiatalság köréből járnak be kevesen hozzánk – mondja a tulajdonos.
Pedig az üzletnek pont az a profilja, hogy a külföldi termékek és alapanyagok helyett a minőségi hazait kínálja a pécsieknek. Az előítéletek ellenére ráadásul nem is drágán.
– Nemrég összehasonlításképp bementünk a férjemmel az egyik nagyáruházba, és bevásároltunk minőségi termékekből. Vettünk gyulai kolbászt, sajtokat, teákat, rendes szörpöt, joghurtot. Majd összehasonlítottuk a végösszeget a nálunk beszerezhető termékek eladási árával. 145 forint különbség lett, a mi javunkra.
Az üzletnyitás gondolata egyébként már régóta érlelődött Mirellában és férjében. Ám tudták, csak akkor lehet esélyük, ha megtalálják a rést a pajzson, és olyat kínálnak, ami nem kapható a multiknál. A minta Franciaország és Belgium volt, ahol léteznek még olyan kisboltok, ahol a régió minőségi, helyi termékeit árulják.
A cél Pécsett is ez lett volna. A környékbeli gazdák sajtjait, húsát, fűszereit és szörpjeit szerették volna árulni, ám mivel csak kevesen működnek igazán profi szinten – viszonylag állandó készlettel -, így nem lehetett csak a régióból feltölteni a polcokat. Nyitottak tehát az ország többi tája és a régi Magyarország területei felé is. Tartanak például Kárpátaljáról származó levárt, délvidéki zöldségkészítményt és erdélyi mustárt is.
Ahogy már a cikk elején is írtuk, a bolt profilja szendvicsekkel és kávéval bővül. Mindegyik isteni finom és különleges. A szokásos téliszalámi, felvágott, sonka hármas helyett házi mangalicakarajjal, diós pulykaszalámival, füstölt tarjával ás halszalámival töltik meg a ciabattákat. A kávét házi tejjel hígítják, a salátákon pedig igazi krémes joghurt csücsül.
A legfájóbb pontot a végére hagytuk: Miért nincsenek nyitva hétvégén? A válasz egyszerű (és az üzlet bejáratán is olvasható): azért, mert a hétvége a családé.
– Ha az lenne a célunk, hogy nagyot szakítsunk, nyitva tartanánk szombaton, hiszen az emberek többsége hétvégén ér rá, és a turisták is ilyenkor mozgolódnak. Ám mivel minden nap mi vagyunk a boltban reggel héttől este hatig, a hétvégi nyitva tartás biztosan megviselné a családi életünket. Előbb-utóbb elválnánk, és négyéves kislányunk sem nőne fel normális körülmények között. Ennyit nem ér a dolog.
Szokatlan, de igen szimpatikus hozzáállás. Főleg azzal együtt, hogy megtudtuk, az Ízes Magyar Csemegéből nem lesz üzletlánc, nem indítanak franchise hálózatot, de még Pécsen belül sem terveznek újabb boltot. Az ok pedig a következő: ahhoz, hogy az emberek szeressenek itt vásárolni, szükség van a kedvességre, a tulajdonos személyes jelenlétére, hogy a vevők tőle tudjanak kérdezősködni egy-egy élelmiszerről. Ez ugyanis a másik plusz (a minőségi termékeken kívül), amiben egy kisbolt több lehet, mint a multi.
[frame]
És hogy mit lehet kapni Mirelláéknál? Szinte mindent, ami szem-szájnak ingere. Sőt, olyat is, ami nem, vagy legalábbis első hallásra kissé szokatlan: a chilis-mazsolás hagymalekvár vagy a mangalicatepertővel töltött étcsokoládé hallatán például sokan elhúzzák a szájukat. Ám az üzlet tulajdonosa azt tanácsolja, a kétkedők inkább kóstolják meg, mielőtt ítélkeznek. Merthogy náluk alkalomadtán azt is lehet.[/frame]