Soha nem látott parkolófelújítási hullám zajlik a városban: a sűrűbben lakott városrészekben egymás után újulnak meg a kocsiállások, számos plusz férőhellyel bővülnek a közterületek. Szükség is van rájuk, a legtöbb helyen a lakosság jelzésére érkeztek a munkagépek. Persze nincs megállás, Pécs több pontján még égető problémát jelent a parkolás.
Valószínűleg nem a mai forgalomra és autószámra számítottak a tervezők, mikor asztalhoz ültek, hogy megrajzolják az épülő Uránváros és Kertváros utcaszerkezetét. Ma, a nyilvántartás szerint ötvenegyezer autó járja Pécs utcáit.
Még ha furcsán is hangzik, az egy főre jutó autók száma a nyugat-európai átlag fölött van. Leginkább a mecsekoldali városrészben élők vannak jól ellátva: itt ezer lakosra ötszáz autó jut.
A városvezetés is felismerte a problémát, így nekilátott a parkolók bővítésének. Az eddigi eredményeket összegezve, az elmúlt másfél évben százhatvanöt autóval több parkolhat le kényelmesen, elsősorban a sűrűbben lakott Uránvárosban és Kertvárosban.
Uránváros
Uránváros átalakulóban: rengeteg parkolóhellyel gazdagodott és még továbbiakat alakítanak ki, részben a Hajnóczy utcai kispiac és környékének átalakítása során.
Számos olyan utca van a városrészben, amely a környező háztömbök megépülése óta nem volt felújítva: mindenki találkozott már a fák gyökerei által felnyomott, megrepedezett járdákkal, ahol sem biciklivel, sem gyalogosan, babakocsival főleg nem lehet közlekedni.
Az egyik legnagyobb ilyen jellegű beruházás a Kőrösi Csoma Sándor utcában volt, ahol 2017 augusztusától októberéig negyven új parkolót hoztak létre – a Radnóti Miklós suli mögött –, több járdaszakasz felújítása mellett. A környéken élők régi vágyát teljesítette ezzel a városvezetés, égető probléma volt a parkolás megoldása.
Nagyságrendileg talán a Páfrány utcában zajlott a legnagyobb fejlesztés: itt egy negyvenhárom férőhelyes parkolót adtak át, a közvetlen közelében pedig háromszáz négyzetméternyi járdát újítottak fel.
Kertváros
Az, hogy Kertváros a legsűrűbben lakott városrész, jól bizonyítja, hogy itt volt – és van – a legnagyobb szükség az új parkolókra. Ennek megfelelően talán ez a térség részesült leginkább az ilyen jellegű fejlesztésekben.
Lakossági kezdeményezésre, aláírásgyűjtést követően indultak a munkálatok Kertvárosban, a Szabó Ervin téren. A panelházak között, egy senki által nem használt zöld területen alakítottak ki parkolót, ami harmincöt autónak adhat helyet. A szomszédos házakban mintegy százhúsz család él, ők gyakran már a fűre álltak kényszerűségből.
A Németh László utcában lakók 2017 őszétől húsz új parkolóhelyen tudják pihentetni autóikat. A parkolóvá alakított területen egy rossz állapotú betonos sportpálya volt, és igencsak zavarta a környező ház lakóit a szüntelen hangoskodás, az átellenben álló épületekről visszaverődő labdapattogás. A parkoló építése miatt a palánkokat eltávolították, de hogy a szabadidős tevékenységeknek ne szabjanak gátat, odébb helyezték őket.
A harmadik, tavaly véget ért beruházás az Aidinger János úton történt, ahol a 7-9-es számú házaknál, egy használaton kívüli területen nyolc plusz parkolóhelyet alakítottak ki. Talán méretét tekintve nem a legnagyobb parkoló, de az ott élőknek legalább annyira fontos, mint bárhol máshol.
Tüskésrét őrült tempóban fejlődik: az elsőként kialakított futópálya, kutyafuttató, wakeboard-pálya után felnőtt- és gyermekjátszótér, sportpályák, edzőpark, kondigépek, műfüves focipálya várja a látogatókat. Az ilyen fejlesztések mellett elengedhetetlen a parkolók bővítése is, a meglévőek mellé május elején újabb tizenkilenc férőhelyet alakítottak ki.
Felsorolni is nehéz, hány helyen lesznek még új kocsiállások: a Gyöngyös utcában (6 férőhely), a Polgárszőlő utcában két helyen (11 és 14 férőhely), a Diána téri piacnál (14 férőhely), az Éva utcában (9 férőhely), a Maléter Pál úton (40 férőhely), az Uitz Béla utcai tömbnél (22 férőhely), de a Littke és a Boross István utcákban is számítani lehet majd kibővített parkolókra.
A belváros is kap azért
A város szívében is terveznek azért parkolórendezéseket. A Centrum-parkoló és az Ifjúsági Ház előtti terület modernizálását nemrég jelentették be. Az épület előtti résszel együtt a kilencszáz négyzetméteres területen a murvás parkolóhelyeket leburkolják és kibővítik. Modern parkolórendszer lesz kültéri bútorokkal, új világítással, növények telepítésével.