A gondolat, hogy Pécs idén is, 2014 és 2016 után, beadja pályázatát az Európa Zöld Fővárosa cím elnyerése érdekében akkor született, amikor a pécsiek – természeti örökségeik megtartása és a környezetük védelmének jeleként – több tízezren támogatták a havihegyi mandulafát abban, hogy az Év Európai Fája legyen. Természetesen a cím elnyerése is fontos, de fontosabb az, hogy a pályázat elkészítése során a város meg tudja fogalmazni azokat a konkrét lépéseket, amiket a klímaváltozás által érintett tématerületeken tenni kell: megismerhetjük így, hogy melyek azok a területek, melyeken sikerült új eredményeket elérni a korábbi pályázatokhoz képest, és melyek azok, ahol lemaradás tapasztalható. Nemrég indult cikksorozatunkban ezeket a területeket járjuk végig, a következőkben Pécs közlekedési helyzetével foglalkozunk.
A város településszerkezeti és domborzati viszonyai nagyban meghatározzák jelenlegi közlekedési helyzetét, ez nem nagy újdonság. Az viszont igencsak beszédes – és nem feltétlenül lelkesítő – adat, hogy a város járműforgalma 7 év alatt közel 30 százalékkal nőtt. Jó hír ugyanakkor, hogy az egyre növekvő forgalom területi és mennyiségi eloszlásának befolyásolására tett önkormányzati infrastrukturális és szabályozási lépések, az autóbuszközlekedés menetrendjének megreformálása és a buszflotta korszerűsítése mind-mind a fenntartható pécsi közlekedés irányába mutatnak.
Azt ugyanakkor minden pécsi tudja és tapasztalja, hogy a város főbb, forgalmasabb útjain csúcsidőben rendszeresen kialakulnak jelentősebb torlódások, dugók. Ezen a problémán az önkormányzat új kelet-nyugati és észak-déli utak kiépítésével változtatna, ezzel párhuzamosan pedig autómentes megoldások és projektek kialakítását is tervezik a forgalmas időszakok mérséklése érdekében.
Az alternatív, környezetbarát, fenntartható energiaforrásokon alapuló közlekedési eszközök megjelenése és térhódítása Pécsett egyre gyorsabban és jobban érezhető a város forgalmában. A kerékpáros és elektromos biciklis és robogós közlekedés egyre népszerűbb, a városi elektromos közbringarendszert már sokan használják rendszeresen. Természetesen az ezekhez kapcsolódó infrastruktúra megteremtésének fontosságát is érdemes hangsúlyozni: elektromos bicikli- és autótöltő-állomásokat szerte a városban találhatunk, sorra újítják fel és építik a kerékpárutakat, bővülnek a kerékpársávok is. Jelenleg is folyik a munka azon az új kerékpárúton, ami összekapcsolja az egyetemvárosi bicikliutat a Zsolnay-negyeden keresztül a keleti városrésszel, így a város kelet-nyugati irányú kerékpáros tengelye jelentősen kibővül.
A biciklis közlekedés és az elektromos bringarendszer mellett nyilván szólni kell a pécsi buszflottába jövőre érkező teljesen elektromos járművekről is. Az előző Európa Zöld Fővárosa-pályázatban a buszok terén sikerült felmutatni előrelépést, amikor megérkeztek a városba az akkori környezeti előírásoknak megfelelő Euro 6-os motorral felszerelt buszok, melyek azóta környezeti szempontból meghaladottá váltak, ma már Euro 5-ös motort írnak elő az európai szabványok, ebből pedig sajnos nagyon kevés van, Pécsen nincs is. Az viszont reményteli, hogy a közeljövőben érkezik a városba 10 teljesen elektromos busz, melyek meglepően csendesek és semennyi károsanyagot nem bocsátanak ki és tökéletesen beleillenek abba a folyamatba is, melynek lényege az, hogy Pécs a lehető legzöldebb, leginkább környezettudatos magyar megyeszékhely legyen.
Ezen a területen is alapvetően a pécsiek belátása hozhat hosszútávú eredményt: ha egyre többen használjuk autóink helyett a tömegközlekedést vagy épp biciklizünk. Érdekesség, hogy tervben van egy olyan projekt is a városban, melynek lényege, hogy a pécsiek kölcsönözhessenek biciklik mellett autókat és buszokat is. Ez a jövő, és azt azért fontos tudni, hogy egy jó séta is néha hasznunkra válhat!