A központosított közműszámlák bevezetésének egyik fő célja, hogy a fogyasztók egyetlen, könnyen átlátható számlalevélben értesüljenek villany-, távhő-, gáz- és vízfogyasztásukról és természetesen az ennek megfelelő fizetési kötelezettségükről. Mindez azonban még csak ötletszinten létezik, és egyelőre kérdéses, hogy megvalósítható-e egyáltalán a kormány tervezete. A pécsi szolgáltatók a hiányos és ködös információk miatt szkeptikusak.
Egyszerűsítés célja kézenfekvő, hiszen – bár már finomítottak a számlákon – rendkívül bonyolultan fejthetik meg a polgárok azt, hogy mégis miért is kell annyit fizetniük a közműcégeknek. Az elképzelés elméletileg tehát a fogyasztók dolgát könnyítené meg, ám korántsem biztos, hogy ez megvalósítható. Lapunk ugyanis megkereste a Pécsett szolgáltató közművállalatokat a kérdésben, és minduntalan ugyanabba a válaszba futottunk. A cégek nehezményezik, hogy a számlázási szolgáltatások egységesítéséről egyelőre csak homályos és szakmainak nem nevezhető vélemények, kivitelezhetetlennek tűnő lehetséges forgatókönyvek láttak napvilágot, miközben arról nem tudni semmit, hogy mégis mi alapján lehet ezt megvalósítani.
– A rendszer ilyen módú átalakítása korántsem egyszerű – mondta Rozsos Rózsa, a PÉTÁV pr-menedzsere, majd hozzátette, hogy a hivatalos munkaterv szerint a számlák egységesítésének mikéntjét október 31-ig kell kidolgozni, ami szerinte – annak ellenére, hogy a korai határidő sürgető – kivitelezhető, de csak akkor, ha az átszervezési folyamat során az illetékeseknek sikerül kialakítani a megfelelő jogszabályi környezetet és a technikai feltételeket.
Ám éppen ezek azonban egyelőre ismeretlenek, így pedig nehéz megmondani, hogy életképes-e az egységes számlák terve.
Lapunk megkérdezett több számlázási programmal foglalkozó céget is arról, hogy mik lehetnek a technikai következményei annak, ha valóban bevezetik a központosított számlázást, és hogy az mennyibe kerülhet. Ám a többségük azonban nem látott át a szerintük „ködös koncepción”, az egyik név nélkül nyilatkozó céges alkalmazott viszont hozzátette, hogy a számlázás központosítása informatikailag megvalósítható, de egy ilyen rendszer kiépítése minden bizonnyal vaskos százmilliókba fog kerülni.
Mindez elkeserítően hangzik annak fényében, hogy például a Tettye Forrásház pár éve kezdett el egy új számlázási szoftverrel dolgozni, amivel jelentős mértékben javított a problémáin. Ha pedig valami működik, nem feltétlenül kellene azt lecserélni – vélekednek a szakemberek.