Egy jelenleg előkészítés alatt álló zöldpályázattal párhuzamosan nemrég szemléletformáló cikksorozatot indítottunk, melyben olyan pécsi intézkedéseket mutatunk be, amelyekkel a város kifogásolható levegőminőségén kívánnak javítani egy tisztább, zöldebb Pécsért. A következőkben a város légszennyezettségéért részben felelős autós- és tömegközlekedést érintő környezettudatos változásokról, megközelítésekről és fejlesztésekről lesz szó.
Pécs nem épp megfelelő levegőminőségének javítása érdekében hatékony intézkedésekre és széles körű társadalmi szemléletformálásra van szükség, ugyanis a légszennyezettségi probléma hátterében – főképp a fűtési szezonban – többnyire a helytelen tüzelési módok állnak. Ugyanakkor az sem segít, hogy a közlekedésből származó füstköd Pécs földrajzi elhelyezkedéséből eredően megreked a városban.
A város számos módon igyekszik tenni a jobb levegőminőség eléréséért. Ebben az évek óta tartó folyamatban nagy előrelépést jelenthet egy tavaly indult, Pécsett jelenleg előkészítés alatt álló projekt is, melynek keretei között már több hazai város is hatékonyan lépett fel a közlekedési légszennyezés ellen. A Herman Ottó Intézet Nonprofit Kft. koordinálása alatt zajló, 2026-ig tartó HungAIRy LIFE integrált projekt részeként különböző helyi akciók indultak, ilyen például a közösségi kerékpárrendszer kiépítése Békéscsabán, Egerben és Tatabányán. Ez bizonyára ismerős lehet a pécsieknek, hiszen az alternatív, környezetbarát, fenntartható energiaforrásokon alapuló közlekedési eszközök megjelenése és térhódítása Pécsett egyre jobban érzékelhető a város forgalmában.
A kerékpáros, valamint elektromos biciklis és robogós közlekedés egyre népszerűbb, a városi elektromos közbringarendszert – azaz a PécsiKét – már sokan használják rendszeresen. Természetesen az ezekhez kapcsolódó infrastruktúra megteremtésének fontosságát is érdemes hangsúlyozni: elektromos bicikli- és autótöltő-állomásokat szerte a városban találhatunk, sorra újítják fel és építik a kerékpárutakat, bővülnek a kerékpársávok is.
Szükség is van minderre, hiszen – a nem túl lelkesítő adatok szerint – a város járműforgalma 7 év alatt közel 30 százalékkal nőtt. Azt azonban jó tudni, hogy az egyre növekvő autó- és buszforgalom területi és mennyiségi eloszlásának befolyásolására tett infrastrukturális és szabályozási lépések, valamint a buszflotta korszerűsítése pontosan a fenntartható pécsi közlekedés irányába mutatnak. Ha már szóba jöttek a buszok: reményteli, hogy a közeljövőben érkezik a városba 10 teljesen elektromos busz, melyek meglepően csendesek és semennyi káros anyagot nem bocsátanak ki.
Mindemellett szólni kell a témában még arról is, hogy a Pécsett rendszeresen kialakuló kellemetlen és merőben környezetszennyező forgalmi dugókon az új kelet–nyugati és észak–déli utak kiépítésével változtatnának a jövőben, ezzel párhuzamosan pedig autómentes megoldásokat és projekteket is indítanának a városban, hogy mérsékeljék a forgalmas időszakok károsanyag-kibocsátását.
A legfontosabb azonban az, hogy a légszennyezettség csökkentése terén alapvetően a pécsiek belátása, szemléletük megváltozása hozhat hosszú távú eredményt: ha egyre többen használjuk autóink helyett a tömegközlekedést vagy épp biciklizünk, esetleg sétálunk.
A pályázat költségeinek 60 százalékát az EU, 40 százalékát a magyar kormány biztosítja, a projektre sikeresen pályázott Pécs pedig összesen mintegy 1,6 millió eurót, azaz több mint félmilliárd forintot költhet olyan programokra, amelyek hozzájárulhatnak a levegőminőség javulásához.
A LIFE IP HUNGAIRY (LIFE17 IPE/HU/000017) projekt az Európai Unió LIFE programjának támogatásával valósul meg.