Újra megrohanták a gumiszervizeket a Pécsiek a beharangozott szélsőséges időjárás miatt, még így is csak az autósok fele használ téli gumit. A Magyar Gumiabroncs szövetség a kötelező téli gumiért lobbizik.
Most már az utolsó körösök is felszereltetik a téli gumijukat. Az első nagyobb roham két hete volt, az akkori havazás és lehűlés miatt Baranyában olyan mértékben megrohanták a gumiszervizeket az emberek, hogy az elkövetkező napokra már előjegyzéssel sem lehet szabad időpontot találni.
– Nem értem az embereket, hiába mondogatták az időjósok, hogy jön a tél, hetekig unatkoztunk, most meg alig bírjuk a munkát – mondta lapunknak Szabó János, az egyik baranyai gumiszerviz tulajdonosa, aki szerint az autósok fele még mindig nem tudja megérteni, hogy a téli gumival elkerülhetőek lennének az apróbb balesetek és koccanások. A statisztika szerint Magyarországon az autók mindössze fele használt téli gumit.
A balesetek száma jelentősen csökkenhetne, ha a bevezetnék a kötelező téli gumi használatot. A Magyar Gumiabroncs szövetség (HTA) a jelenleginél szigorúbb előírásokat javasol a közlekedésbiztonság érdekében. Morenth Péter, a HTA ügyvezető elnöke egy novemberi háttérbeszélgetésen arról beszélt, hogy a gumiabroncsgyártókat tömörítő szervezet egyeztetést kezdeményezett a kormánnyal. A szövetség üdvözli a fővárosi önkormányzat rendeletét, miszerint kötelező lett a budapesti taxik számára a téli gumiabroncs használata. Ezt a teljes autóstársadalomra ki kellene terjeszteni, vagy legalábbis szigorítani kellene az előírásokon.
[box title=”Mikor szükséges a téli gumi?” box_color=”#0718a7″]7 fok alatt az anyagösszetétel miatt a nyári gumi jelentősen veszít a tapadási képességéből. Ezért, ha még szárazak is az utak, akkor is megfontolandó a téli gumi használata.[/box]
A kötelező téli gumi használattal sok milliárd forintot spórolhatna meg a költségvetés és az autósok is. Kevesebbet költenének a biztosítók, a kórházakban jelentősen csökkenne a betegellátásra költött pénz, ahogy kevesebb munkájuk lenne a mentőknek, tűzoltóknak és a rendőrségnek is – nyilatkozta lapunknak Kovalicz Béla, egy közlekedésbiztonsági szakértő.
A téli gumi használattal leginkább az úgynevezett pályaelhagyásos balesetek előzhetők meg, amikor az autós azért rántja félre a kormányt és szalad az árokba, mert érzi, hogy belerohanna az előtte haladóba. Ugyanígy csökkennének a koccanásos balesetek és ezáltal a könnyű, de orvosi ellátást igénylő sérültek is, mivel akinek nincs téli gumija, annál egy 3-4 méteres fékút 20-30 méterre nő.
[box title=”Meddig jó a téli gumi?” box_color=”#ff0f32″]A magyarországi időjárási körülményeket figyelembe véve egy garnitúra téli gumi használata 5-6 szezonon át is lehetséges. A téli gumi kopását leginkább a száraz, meleg aszfalt okozza, így a jó idő beköszöntével mielőbb váltani kell nyári abroncsra.[/box]
A téli gumi speciális szilika gumi keverékből készül, ez a gumi alapanyag a hideg időben sem keményedik meg, így nagyobb mértékű tapadást biztosít az utakon. Hóban, fagyban és latyakos időben, amikor az autózás veszélyei fokozottan megnőnek, akkor nem érdemes a nyári gumikkal szerencsét próbálni.
A téli gumi futófelületének barázdái mélyebbek és sokkal több bemetszést találunk rajta. A téli gumi használata jelentősen csökkenti a fékutat hóban és fagyban. A jég a legveszélyesebb felület autózáskor, a havas útnál kétszer, míg a száraz útnál nyolcszor csúszósabb.
[box title=”Elegendő-e a négy évszakos gumi?”]Kényszermegoldásnak számít, mivel sem a nyári, sem a téli gumi tudásával nem rendelkezik. Használata során leginkább a havas utakon teljesít rosszul, ezért ott érdemes használni, ahol a hideggel nem jár együtt a havazás. Nagyon fontos, hogy mind a négy kerékre kerüljön téli gumi. Ha csak a hajtott kerekekre szereltetünk, akkor az első kerék hajtású autóknál az autó hátulja lesz kiszámíthatatlan, így az könnyen kitörhet. Ha hátsókerék hajtású autóról van szó, akkor pedig a kormányozhatóság csökken jelentős mértékben.[/box]