Június 19-én szerdán elindult a PécsiKe, a város első elektromos közösségi kerékpármegosztó rendszere! A környezetkímélő, kényelmes bringákkal akár 40 kilométert is megtehetünk egy töltéssel, az elektromos rásegítésű bicajokkal pedig a legmeredekebb pécsi utakon is könnyedén feltekerhetünk! Ezt mindenkinek ki kell próbálnia!
Eljött a nagy nap, beköszöntött a pécsi közlekedés új korszaka, ugyanis szerdán elindult a „pécsi kerékpár” szóösszetételből született PécsiKe, azaz Pécs első elektromos közösségi kerékpármegosztó rendszere!
Az új bringarendszernek köszönhetően tehát a pécsiek és az idelátogatók a város több pontján pattanhatnak kényelmes, környezetkímélő – a belvárost az autók kipufogógázaitól tehermentesítő – korszerű elektromos bringákra.
Legutóbb februárban adtunk hírt arról, hogy megkezdődött a pécsi közösségi kerékpármegosztó rendszer dokkolóinak kiépítése; a finomhangolás, a tesztüzem és a tarifák meghatározását felölelő hónapok után pedig a bringázás szerelmesei már élesben, városszerte használhatják a vadiúj bicikliket. A PécsiKe fejlesztéséről az indulás napján tartott sajtótájékoztatót Páva Zsolt, Pécs polgármestere.
Kiemelte, hogy a városban 7 darab dokkolóállomást találhatnak a rendszer iránt érdeklődő, bicajozni szerető pécsiek, melyekben 10-10 bicikli töltődhet egy időben, az e-közbringarendszer dokkolóit a 2007-től 2013-ig tartott támogatási periódusban megvalósított „Pécs-Egyetemvárosi kerékpárhálózat” vonalán helyezik majd el. Ez azt jelenti, hogy a mintegy 3,2 kilométer hosszú kerékút mentén, a 400 ágyas klinika és a Zsolnay-negyed közötti szakaszon találhatunk ilyen állomásokat, melyek így növelik a pécsi bicikliútvonal kihasználását.
A városvezető hangsúlyozta, hogy Pécsett a domborzati viszonyokat figyelembe véve nem hagyományos biciklik, hanem állítható erősségű elektromos rásegítéssel működő kerékpárok várják majd a pécsieket, melyek segítségével a nagyobb emelkedőkön is könnyedén feltekerhetnek azok, akik a PécsiKét választják.
Kiss Bálint, a rendszert kiépítő Cycleme Bérkerékpár Rendszerek Kft. projektvezetője a sajtótájékoztatón elmondta, hogy mint az a hasonló közbringarendszereknél megszokott, a pécsi elektromos bicajokat is egy regisztrációs és egy azonosítási folyamatot (a telefonunkra egy 8 számjegyű PIN-kódot küld a rendszer) követően lehet használni. Mint mondta, több fizetési módra van lehetőség a dokkolóállomásoknál és különböző „tarifákra” lehet számítani attól függően, hogy valaki alkalmi vagy épp rendszeres felhasználója a PécsiKének.
A tarifákról, a regisztrációs folyamatról minden fontos információt megtalálhatnak a pécsike.hu honlapon.
Azt viszont ki kell emelni, hogy a Tüke Kártya-tulajdonosok, valamint pécsi oktatási intézményekhez tartozó diákigazolvánnyal és Irány Pécs! turisztikai kedvezménykártyával rendelkezők kedvezményes bérletet válthatnak a szolgáltatásra; valamint a rendszer 2019-ben, a próbaüzem ideje alatt a rendszeres felhasználók számára is kedvezményes díjakkal érhető el.
Mint azt Kiss Bálint mondta, a 25 kilométeres sebességre is képes biciklikkel egy töltéssel nagyjából 40 kilométert lehet tekerni. A bicajok a dokkolókban természetesen töltődnek, és a bringákat egy bizonyos töltöttségi szint alatt nem kölcsönözhetjük ki.
Neuzer András, a bicikliket biztosító Neuzer Kerékpárok tulajdonosa a sajtótájékoztatón elmondta, hogy a rendszer alkalmas a sportbiciklik kezelésére is, ezért a jövőben azt akár tovább is fejleszthetik úgy, hogy a mecseki utakon, vagy az erdőben is biciklizhetnek ilyen keretek között azok, akik nem csak a városi közlekedés során, hanem sportolási céllal is használnák a közbringarendszert.
Az útvonal a következő: orvosi kar (400 ágyas klinika) – Barbakán – Széchenyi tér – Kossuth tér – Búza tér – 48-as tér – Zsolnay-negyed. A bicikliket a város bármely dokkolóállomásán fel lehet majd venni és le lehet adni.
A sajtótájékoztató keretében a bicikliket már ki lehetett próbálni, ezt pedig Páva Zsolt, Őri László alpolgármester, valamint Kővári János az Európa Zöld Fővárosért felelős önkormányzati képviselő is megtette.
Korábbi videónk a PécsiKéről:
A cikk a TOP-6.4.1-15-PC1-2016-00001 azonosítószámú, E-közbringa rendszer kialakítása I. ütem című projekthez kapcsolódó szemléletformálási kampány keretében készült.
|