Elképesztő álhírek sokkolnak a közösségi médiában, mégis elhisszük?

Hirdetés

Megszűnik az orvosi ellátás 75 éves kor felett, újra bevezetik a sorkatonaságot, a kormányfő lánya miatt kidobtak egy kismamát a szülészetről – csak néhány az olyan hírek közül, amelyek közös tulajdonsága, hogy egyrészt nagyon futnak a közösségi oldalakon, másrészt egy betű sem igaz belőlük.

Egyre-másra terjednek olyan hírek az interneten, leginkább a legnagyobb közösségi oldalon, a Facebookon, amelyek szenzációs tartalmakat közölnek, egyetlen, apróbb szépséghibájuk van: egy szó nem igaz belőlük.

A napokban például az a poszt futott nagyot, amely szerint megszűnik Magyarországon a 75 éven felüliek orvosi kezelése. Íme:

Az ügyben a napokban még Kásler Miklós szakminiszter is nyilatkozott az Infostartnak, természetesen cáfolta az álhírt, egyben embertelennek és felelőtlennek nevezte a terjesztőit.

Más kérdés ugyanakkor, hogy egy másik szemszögből nézve szó sincs felelőtlenségről, sőt nagyon is tudatos pénzkereseti lehetőséget lovagolnak meg egyesek. Az oldalra kattintva ugyanis reklámok jelennek meg, melyek nem kis pénzt jelentenek a weboldal tulajdonosainak – minél több megosztást, kattintást érnek el, annál többet. A Facebook révén pedig nagyon sok embert tudnak elérni – és ezzel a kattintások száma és a reklámok értéke is rohamosan nő. Egyáltalán nem túlzás, hogy akár sok százezres vagy milliós összeg is összejöhet havonta a reklámokból.

Ugyancsak ez állhat a napokban száguldó „hír” mögött, amely arról tudósít, hogy a kormányfő lánya, Orbán Ráhel miatt kidobtak a szülészetről egy kismamát, majd a klinika orvosát is, sőt, az ügyben már rengetegen nyilatkoztak, Vajna Tímeától Kulka Jánoson át Stohl Andrásig. Ahogy még a kormányközelinek távolról sem számító Mérce is megjegyzi írásában, a történetből egyetlen szó sem igaz, és az ellenzéki lap azt közli, szinte már várja, hogy Elvis, a pápa vagy a Loch Ness-i szörny is megszólaljon az ügyben.

Az más kérdés, hogy a Facebook, amelynek moderálási, cenzúrázási gyakorlata már világszerte vitákat vált ki, miért nem lép gyorsabban az álhíroldalak ellen: egyes oldalakat ugyan törölnek, de folyamatosan érkeznek és virulnak újabbak. A napokban kiderült, hogy a magyar oldalak moderatúráját egy RTL-közeli német cég végzi a Facebook számára, de a jelek szerint ezen a téren kevésbé hatékonyan.

Jó kérdés, hogy mit tehet az egyszerű felhasználó, akinek se ideje, se módja arra, hogy minden hírt ellenőrizzen. Mindenesetre próbáljunk óvatosak lenni, nézzük meg, ismert, elfogadott híroldalra mutat-e a Facebook-link. Bár már ez sem a legkönnyebb, mivel gyakran ismert portálok nevére (például Origo, Hírstart, Híradó, HírTV) emlékeztető címeket adnak. Gyanakodjunk akkor is, ha a hír sehol máshol nem jelent meg.

Gyanús lehet, ha például olyan balesetről olvasunk, amely az M7-es autópálya története óta nem történt, a képet csak egy pillanatra megnézve látjuk, nem is magyarországi a felvétel. Egyértelmű: ugyanúgy nem igaz, mint a többi hír.

Hirdetés