-3 C
Pécs
vasárnap, január 19, 2025
KezdőlapPécs AktuálEllephetik a robogósok Pécset

Ellephetik a robogósok Pécset

Főleg a növekvő benzinárak és a kisebb fenntartási költségek indokolják, hogy idén valószínűleg minden eddiginél több robogó kerülhet ki a pécsi utakra tavasszal. A havi pár ezres fenntartási költségű kis 50-es robogókhoz már egy jobb bicikli áráért hozzá lehet jutni.

Tűkön ülnek a pécsi motorboltosok, ugyanis a tavalyi évnél is több vevőre számítanak, s úgy kalkulálnak, újabb százak ülhetnek át az autókból a robogókra. Bár az okmányirodán – mivel az ötven köbcentis motorral felszerelt robogóra nem vonatkozik szigorú nyilvántartás, nincs rá teljesítményadó – nem tudtak nekünk felvilágosítást adni, óvatos becslésekkel is több ezerre tehető a pécsi robogósok száma.

– Nincs átírási illeték a vásárlásnál, nincs éves teljesítményadó vonzata, ha nem kell javítani rajta semmit, csak a benzint és az olajat kell megvenni a működtetéséhez. Előbbiből száz kilométeren 2-3 litert fogyasztanak a kis járgányok, utóbbiból 1000 kilométerenként egy litert, ami háromezer forintot jelent – sorolja Radnai Zoltán, a Szigeti úti robogókereskedés vezetője a kétkerekűekkel kapcsolatos legfontosabb ismérveket.

Ő azt mondja, folyamatosan emelkedik az érdeklődők száma, s míg korábban az autó mellett hobbiból tartottak sokan robogót, ma már inkább autó helyett vásárolják a kistestű gépeket.

– Százezer forint körül indul a használt japán, olasz kétütemű robogók ára, de 200 ezer forint környékén már új kínait is lehet kapni, vevője válogatja, melyik éri meg neki – mondja.

A robogók – ha vigyáznak rájuk, azaz kíméletesen hajtják őket – évekig eljárnak hiba, azaz javítás nélkül; egy átlagos, napi tíz kilométeres ingázás pedig 2-4 ezer forintba kerül velük havonta. A drágább négyüteműek másfél-két literes fogyasztással is elmennek, és még a keverékképzéshez szükséges olajat sem kell töltögetni beléjük, igaz, ugyanakkorát lehet velük esni.

– Aki életében most tavasszal száll először robogóra, érdemes legalább egy tépőzáras térdvédőre és egy szintén protektoros kisebb kabátra beruháznia. Sok autós ugyanis nem tekinti egyenrangú partnernek a motorosokat. Igaz, ha valaki kellő körültekintéssel vezet, nem kell feltétlenül az eséstől tartania – vélekedik Harkai Zoltán, az egyik pécsi közkedvelt autósiskola vezetője.

Ő azt ajánlja, hogy minél nagyobb átmérőjű kerékkel vegyük meg első járgányunkat, hogy a kisebb-nagyobb kátyúk ne keltsenek rajtuk balesetveszélyt, s egyúttal készüljünk fel rá, hogy nem kapjuk meg az elsőbbséget a kanyarokban.

– Két éve a kétkerekűeknek megengedi a KRESZ, hogy piros lámpánál a szigorúan álló kocsisor mellett előrearaszoljanak, de ilyenkor sem árt vigyázni. Kizárólag a két sáv között szabad megpróbálni a mutatványt, s ha elindult a kocsisor, vissza is kell sorolni az egyik sávba – figyelmeztet. Ezzel együtt a pénz mellett komoly időt is nyerhet, aki robogózásra adja a fejét, hiszen úgy haladhat át vele a forgalmas belvárosi szakaszokon is, mint forró kés a vajon.

A kerülendők

A szakemberek szerint az esetek nagy részében nem éri meg tíz évnél öregebb és 20 ezer kilométernél többet futott mopedet venni. Mivel az órák könnyen megbuherálhatók, árulkodó lehet, ha a markolat, az ülés, a lábtartó túlzottan kopott. Kisebb-nagyobb sérülésekért érdemes kutatni, ügyelni kell a gumik megfelelő állapotára, az olajfolyásokra, az egyenes, akadásmentesen tekergethető kormányokra, a visszapillantó tükrök meglétére.



Hirdetés
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Hírzóna

Abszolút Nő