A több európai nagyvárosban már bevált biciklikölcsönzős rendszer továbbfejlesztett változatát vezetné be a pécsi önkormányzat a közeljövőben. Ha sikerül uniós forrást elnyerni a projekthez, negyven e-bike, azaz elektromos hajtású bringa kerülhet ki a belvárosba.
Bár még csak kezdeti szakaszban van az elképzelés, a város eltökélt abban, hogy fejlessze a kerékpárbarát közlekedést Pécs utcáin. A most futó bicikliút-projekttel egy időben egy példaértékű kezdeményezéshez is uniós forrásokat céloznak meg. Több tízmillió forintról lenne szó.
– Külső szereplő kereste meg az önkormányzatot az ötlettel, ezért indult el a rendszer kiépítésének vizsgálatával kapcsolatos döntés. Eltökéltek vagyunk benne, hogy Pécsen is legyen olyan, más külföldi városokban már bevált rendszer, amely segíti az itt élők és a turisták gyors belvárosi közlekedését – mondja Nagy Csaba alpolgármester.
A pécsi elképzelés azonban nem pusztán lekoppintaná a nyugat-európai modellt, hanem egy továbbfejlesztett változatát kínálná.
– Pedállal működtethető biciklikben gondolkodunk mi is, ám a kétkerekűek hajtását nagyban segítené egy villanymotor is. A bringákhoz két dokkoló állomáson lehetne hozzájutni, a Hal téren és a Zsolnay-negyednél; ezek a helyek a beépített akkumulátorok töltését is szolgálnák – így az alpolgármester.
Az önkormányzat most fejlesztési forrásokat keres, s ha jól megy, pár hónapon belül a projekt kiépítésének 90-100 százalékát is elnyerheti Pécs. Olyan új innovációról van szó, amelyet az EU-s forrásokról döntő hatóság is értékel, ezért bízunk a sikerben. Közben a rendszer üzemeltetéséhez vállalkozót keresnek.
A bicikliket ugyanis pénzért lehetne bérelni, s a város egy vállalkozótól várná el, hogy e bevételből fedezze a rendszer fenntartását, a biciklik javítását. S hogy az esetleges lopásoktól se kelljen félni, a pécsi bicikliket a tervek szerint műholdas nyomkövetővel is felszerelnék majd.
[frame]Mi az e-bike?
Az e-bike szinte ugyanúgy néz ki, mint egy egyszerű bicikli, ám egy kis teljesítményű elektromos motorral is rendelkezik, mely csökkenti a pedálozáshoz kifejtendő erőt, tehát kiegészítő hajtást ad, azaz a lábunk a gázpedál a gyorsításhoz. Jogosítvány, sisak nélkül közlekedhetünk velük, megszűnnek vele a rémisztő dombok.[/frame]