Sok oka van annak, hogy egyre kevesebb pécsi veszi igénybe a vasúti közlekedést, s utazik a fővárosba IC-vel vagy egyéb járattal. A MÁV szerint a közvetlen gyorsvonatok megszüntetése, a migránshelyzet, valamint a pécsi egyetemi hallgatók és oktatók számának csökkenése is szerepet játszik abban, hogy jelentősen csökkent az utasok száma a két város között.
Pécs és Budapest között IC forgalma a következőképpen alakult az elmúlt években: 2010-ben 990 ezren, 2011-ben 1,06 millióan, a következő évben 1,04 millióan, két évvel ezelőtt és tavaly pedig 920 ezren utaztak IC-vel. Ez majdnem 10 százalékos csökkenés jelent négy év alatt.
A MÁV Kommunikációs Igazgatósága szerint a visszaesés több tényező miatt következett be. 2014-től menetrendi változás történt a Pécs-Budapest Déli pályaudvar közötti közlekedésben. Megszűntek a közvetlen gyorsvonatok, már csak személyvonatos, átszállásos eljutás biztosított az utasok számára.
A társaság szerint folyamatosan csökken a pécsi egyetem hallgatói és oktatói létszáma (6-8 százalékra teszik a a visszaesést az elmúlt időszakban). Az autópálya mellett persze a telekocsit igénybe vevők száma is nőtt, éppen az egyetemisták körében.
Az olyan vágányzárak, amelyek akár 50 perccel is megdobták a menetidőt, szintén nem éppen utascsalogató megoldások voltak. A Keleti pályaudvaron és a pécsi állomáson a hónapokig tartó migránshelyzet miatt is sokan inkább választottak mást, de a MÁV szerint eltúlzottak voltak az akkori sajtóhírek és megtévesztőek képek is. (Az más kérdés, hogy azok, akik megfordultak akkoriban a pályaudvarokon, rendszerint borzasztó körülményekről számoltak be, függetlenül attól, hogy a bevándorlókkal szemben milyen magatartást tanúsítottak.)
Ugyanakkor a negatív előjelek ellenére nem szűnik meg IC-járat a között, holott nemrég még a Zsolnay IC-t emlegették, mint lehetséges megszűnő járatot. Sőt, a december 13-án életbe lépő új vasúti menetrendben nem várhatók jelentős járatcsökkentések.
[su_box title=”Menetrendi változások Baranyában” box_color=”#f8b9ab” title_color=”#000000″]
A Pécs – Kaposvár – Fonyód viszonylatú 18800 – 18801 sz. szombaton és vasárnap járó vonatok 2016.IV.30-tól 2016.VI.17-ig nem közlekednek.
A Pécs – Barcs viszonylatú 18971 sz. vasárnapi rend szerinti vonat 2016.IV.30-tól 2016.VI.17-ig nem közlekedik.
A Beli Manastir – Pécs viszonylatú 18143 sz. vonat nem közlekedik.
A Magyarbóly – Villány viszonylatú 18141 sz. vonat 2015.XII.24-én és 31-én közlekedik csak.
A Villány – Beli Manastir viszonylatú 18154 sz. vonat nem közlekedik.
A Villány – Magyarbóly viszonylatú 18156 sz. vonat 2015.XII.24-én és 31-én közlekedik csak.
A Tapolca – Pécs viszonylatú 8803 sz. vonat 2016.IV.30-tól 2016.VI.17-ig és 2016.VIII.29-től 2016.IX.18-ig között is közlekedik.
A Pécs – Barcs viszonylatú 8971 sz. vonat 2016.IV.30-tól 2016.VI.17-ig vasárnapi közlekedési rend szerint is közlekedik.
A Beli Manastir – Villány viszonylatú 8141 sz. vonat 2015.XII.24. és 31-e kivételével naponta közlekedik.
A Villány – Magyarbóly viszonylatú 8154 sz. vonat naponta közlekedik.
A Villány – Beli Manastir viszonylatú 8156 sz. vonat 2015.XII.24. és 31.-e kivételével naponta közlekedik.[/su_box]