A világ legrangosabb reklámversenyét nyerte meg a pécsi születésű Hadnagy Luca és munkatársa, Medina Paloma Franciaországban. A lányok a 30 év alatti fiataloknak szóló, Young Cannes Lions verseny PR kategóriájának aranyát vihették haza június végén. A rangos verseny történetében ez az első magyar arany, forradalmi ötletük a Balaton eltüntetése volt, amivel huszonnégy nevezőt köröztek le.
A 28 éves Hadnagy Luca a PTE Közgazdaságtudományi Karán végezte el a kereskedelem és marketing alapszakot, majd Budapesten folytatta tanulmányait. Jelenleg a budapesti HPS reklámügynökség PR-menedzsereként dolgozik, kollégájával, Medina Palomával neveztek a Cannes Lions fesztiválon belül megrendezett, 30 év alatti fiataloknak szóló Young Cannes Lions versenyre PR kategóriában.
– A Cannes Lions a reklámosok Oscar-gálája, az aranyéremért a világ minden pontjáról érkeznek csapatok. Mi a „fiatal oroszlánok” versenyére neveztünk PR kategóriában, de volt digitális média, Young Marketers, média és design kategória is, mindenhova kétfős csapatokat delegálhattak az országok, akiket előválogatók során választottak ki – meséli Hadnagy Luca.
A versenyt ugyanis megelőzik az országonként megrendezett előválogatók is. A két lány hazai pályán tíz aspiránst körözött le, Cannes-ban pedig további huszonnégy versenyzőt szorítottak maguk mögé. Az előválogató után, már Cannes-ban 24 óra állt rendelkezésükre, hogy kidolgozzanak egy komplett kommunikációs stratégiát egy adott témára.
A versenyen belül minden évben egy nonprofit szervezetnek kell kampányt készíteniük a versenyzőknek, idén a brit Vöröskereszt adott témát, méghozzá egy olyan „silent emergency-t”, csendes vészhelyzetet kellett feldolgozniuk, amiről az emberek alig hallanak. A lányok feladata az afrikai Csád-tó krízise volt, ami közel 10,7 millió embert érint, és gyakorlatilag valódi luxussá vált a víz, miután a tó mérete alig félévszázad alatt a tizedére csökkent. A vízhiány háborúhoz is vezetett – így erre a komplex problémára kellett figyelemfelkeltő kampányt kitalálniuk, elsősorban adománygyűjtés céljából.
Hadnagy Luca és társa rögtön az érintettek számából, a 10,7 millió emberről Magyarországra, a Csád-tóról pedig a Balatonra asszociált.
– Nehéz a magyar ember számára, hogy egy ötezer kilométerre levő krízist közel érezzen magához. A Csád-tó háromszor akkora, mint a Balaton, és eredeti méretének már az öt százalékára zsugorodott. Tükröt tartva az eseményeknek, egy Lake for Lake nevű kampány keretein belül próbáltunk párhuzamot vonni a két tó között és bemutatni, hogy mi lenne, ha a mi Balatonunk tűnne el – avat be Hadnagy Luca.
A kampány első részében, a már meglevő Balaton körüli távcsöves rendszer látképét alakítanák át virtuális valóság segítségével.
– Az ötlet az volt, hogy a kilátókban levő távcsöveken keresztül nem az idilli hangulatú, gyönyörű tavat láthatnák az emberek, hanem a nyomorúságos szárazságot, mint alternatív valóságot – meséli Luca. A kampány második része a közösségi platformon zajlott.
A két lány a mindenki által oly szeretett Balatonos képeket gyűjtené össze, és tüntetnék el róla a magyar tengert.
– A zsűrinek nagyon tetszett, hogy lokalizáltuk a témát – meséli Luca – hiszen minden országban van egy tó, ami nagyon közel áll az emberek szívéhez, illetve turisztikailag és gazdaságilag is mozgatórugója a nemzeteknek.
A brit Vöröskereszt egyébként egy az egyben megkapja a nyertes koncepciót és a jogot a felhasználáshoz, így akár még találkozhatunk is az ötlettel.