35 esztendeje történt Pécs talán legsúlyosabb közlekedési balesete, melyben ketten meghaltak és több mint húsz sérültet kellett ellátni. A Mecsekről a Széchenyi térre száguldott le egy autóbusz, amelynek a fékje volt hibás. Az eset még ma is megrázó részleteket rejt.
A helytörténettel foglalkozó Régi Pécs blog elevenítette fel a napokban azt az esetet, amely 35 esztendeje történt, de még sokáig foglalkoztatta a pécsieket.
„A mecseki járat autóbusza tele gyermekekkel és fiatalokkal nagy sebességgel rohant le a Hunyadi úton és a Széchenyi téren”
– írta 1983. augusztus 22-i számában, címlapon a Dunántúli Napló. A tudósítás sokkszerűen adja vissza, hogyan is festett két nappal korábban, este 7 óra után néhány perccel Pécs főtere: „Jajveszékelés, segítőkészen megiramodó és a döbbenettől földbe gyökerezett lábú emberek, kidöntött kandeláberek, a járdán a virágtartók között fekvő sérültek (…), üvegtörmelékekkel borított aszfalt, vérfoltok, (…) a Jókai közben a járdán roncs Citroen, s valamivel beljebb a Volán 12-es vállalat 35-ös járatú autóbusza. Alatta, az első kerekei mögött a felismerhetetlenségig összegyűrve egy Trabant.” A Trabant ráadásul kigyulladt, ettől lángra kapott a teljesen összeroncsolódott busz is – szerencsére valakinek volt annyi lélekjelenléte, hogy a busz poroltójával elkezdje oltani.
De hogyan is történhetett ez a súlyos baleset, amelynek két halálos áldozata volt, és húsznál is több sérültje? Az utasok már a Mecsek-kapunál észrevették, hogy a hegyoldalból a belvárosba tartó buszon valami nem stimmel, egyre jobban gyorsul. A buszmegállókban sem állt meg, leszáguldott a Hunyadi úton, a dzsámi mellett azonban nem tudott befordulni, forgalommal szemben, a Nádor-szálló mellett továbbdübörgött, kandelábereket döntve, majd átrohant a téren akkor még ott lévő zsúfolt zebrán, és több autóval is ütközve végül a Jókai közben állt meg. A későbbi szakértői vélemények szerint a busz sebessége 77-88 kilométer között lehetett. A sofőr ugyan megpróbálta úgy lassítani-leállítani a járművet, hogy a padkákhoz kormányozta, ez azonban nem járt sikerrel.
A zebrán átzúgva a busz többeket elgázolt, egy 24 éves fiatalember és egy 85 éves asszony a helyszínen elhunyt. A téren egy darabig azt sem lehetett tudni, a felismerhetetlenségig összeroncsolódott Trabantban ült-e korábban valaki, vagy csak üresen parkolt, amikor a busz maga alá gyűrte – szerencsére ez utóbbi történt.
El sem lehet képzelni, milyen döbbenet lehetett úrrá a zsúfolt téren (ahová egyébként estére utcabált hirdettek, így az átlagosnál is többen lehettek a helyszínen), a buszon utazók pedig sokkos állapotba kerültek.
„A vezető mellett álltam. Valaki elkiáltotta magát: itt mindnyájan meghalunk!”
– derül ki a Dunántúli Napló november 28-i számában közölt tanúvallomásokból, amelyeket az utasok tettek a hatósági vizsgálat közben. A lap ugyanis – ez mai szemmel azért furcsa – már az ügyészségi vádirat megszületése előtt közölte a vizsgálati anyag több fontos részletét. A szakértők szerint a fékberendezés nem volt megfelelően karbantartva, csak 30-35 százalékos hatásfokkal működött. Ez a mérték azért is fontos, mert – mint a lap idézi a szakértőket –, ha egyáltalán nincs fék, a zsúfolt, a bírósági ítéletben szereplő adat szerint 90 (!) utassal száguldó busz akár 149 kilométeres sebességre is felgyorsulhatott volna.
A bíróság végül 1984 júliusában, majdnem egy évvel az eset után hozott ítéletet. A megyei napilap erről azt írta: „A műszaki vizsgálatok kiderítették, hogy az úgynevezett l-es szemle és a napi szemle alkalmával mulasztások történtek, aminek következtében az autóbusz kerékfék-berendezésének hatásfoka erősen csökkent. Ehhez hozzájárult a gépkocsivezető hegyi úton való gyakorlatlansága, valamint vezetés- és fékezéstechnikai hibái.”
A vád két szerelő, műszaki dolgozó ellen halálos tömegszerencsétlenséget okozó, foglalkozás körében elkövetett, gondatlanságból eredő veszélyeztetés és jelentős kárt okozó, gondatlanságból elkövetett rongálás volt, ők 1,5 illetve 2 év börtönt kaptak, mellékbüntetésként 2 évre az autószereléstől is eltiltották őket. Egy harmadik szerelőt egy év felfüggesztett szabadságvesztésre ítéltek. Ugyanakkor elmarasztalták a busz sofőrjét is, ő másfél év felfüggesztett szabadságvesztést kapott, két évre eltiltották a vezetéstől. A tudósítás szerint a vádlottak felmentésért fellebbeztek, arról azonban sem lapunk, sem a Régi Pécs nem talált adatot, hogy ennek mi lett a sorsa.
Forrás: Régi Pécs blog, Dunántúli Napló-archívum, Dunai Imre és Mészáros Attila tudósításai
Fotók: Proksza László, Dunántúli Napló