Javában tart a pedagógusok számára irányt mutató etikai kódex megalkotása. A Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) ad hoc bizottságának augusztus végéig kell elkészítenie a végleges szövegváltozatot, amelyet azután egyeztetésre küldenek az iskolákba. Zalay Szabolcs, a pécsi Leőwey Gimnázium igazgatója, az NPK elnökségi tagja szerint az etikai kódex régi adósságot pótol a pedagógustársadalom számára.
A következő tanév kezdetére elkészülhet a pedagógusok számára íródó etikai kódex első változata, amit a Nemzeti Pedagógus Kar szakemberei állítanak össze. A benne foglalt útmutatások be nem tartása ugyan nem von maga után munkajogi következményeket, de mindenképpen szükséges – és már régóta elvárt – szabálygyűjtemény lesz.
– Egy évvel ezelőtt alakult meg a Nemzeti Pedagógus Kar, amely szervezet kamaraként kíván működni. Egyik fontos feladata az etikai kódex megalkotása. Az etikai bizottság feladata volt, hogy alkossák meg a kódexet, amelynek első változata nyár elejére elkészült. Az elnökség azonban úgy döntött, hogy egy ad hoc bizottság felállításával augusztus végéig kívánja megalkotni a kódex végleges változatát. Jelenleg még a szövegalkotásnál tartunk – közölte érdeklődésünkre Zalay Szabolcs, a szervezet elnökségi tagja.
Jelenleg annyi tudható, hogy a szabálygyűjtemény végleges változata novemberre készülhet el, s a kódexet az állami iskolákban oktató tanároknak kell betartaniuk. Horváth Péter, a kar elnöke szerint a kódex nem előírásokat és tiltásokat, hanem követendő viselkedésmintákat mutat be.
Az elnök szerint a főbb irányelvek már elkészültek, közéjük tartozik egyebek mellett az előítéletmentesség, az, hogy a tanárok szakmai felkészültségét folyamatosan fejlesszék, de az öltözködéssel kapcsolatban is adnak útmutatást.
Zalay Szabolcs szerint – aki egyben a pécsi Leőwey Gimnázium igazgatója – az etikai kódex régóta nagy adóssága a pedagógustársadalomnak, igény van arra, hogy legyen egy ilyen jellegű aranyszabály-gyűjtemény, hiszen sok szempontból is nagy figyelem terelődik a tanárok munkájára.
S hogy miként vélekednek erről maguk az érintettek?
– Vegyes a kép, hiszen az álláspontokban szerepet játszanak a politikai nézetek is. Eleve megosztott a pedagógustársadalom olyan tekintetben is, hogy tetszik-e valakinek a köznevelési törvény vagy sem, melyik kormányzat alkotta meg, stb. Ezek a világnézeti- és pártszimpátiák erősen befolyásolják azt is, hogy ki hogyan viszonyul akár egy etikai kódex megalkotásához is. Akinek ellenvéleménye van, azok úgy gondolják, hogy minek ennyire szigorúan beavatkozni a pedagógusok életébe, s hogy ez túl megszorító lépés a liberális szemlélet ellen.
Zalay szerint a megosztottság ellenére van közös platform a tanárok számára, mégpedig maguk a gyerekek. Egy jó pedagógus szereti a szakmáját és a gyerekeket, ezért érzékel egyfajta pozitív várakozást az etikai kódexszel kapcsolatban.
– Ezért van az, hogy leírjunk egy-két alapvetést, amelyek tényleg olyan alapnormákat jelentenek, amelyeket a törvényen túl is egyértelműen be kell tartanunk. Ilyen a titoktartási kötelezettség vagy hogy példát kell mutatnunk a viselkedésünkkel, az életmódunkkal. Ezek nagyon fontos dolgok – szögezte le az igazgató.