A Tüke Busz szakszervezete szerint nem jött be az új fonódó hálózati rendszer, mert bizonyos időszakokban üresen futnak a járművek, és 150 milliós veszteséget termelnek. A menetrend megalkotásában kulcsszerepet játszó Pécs és Térsége Közösségi Közlekedéséért Egyesület (PTKE) menetrendi és vonalhálózati referense, Pék Patrik szerint ez azért nem ilyen egyszerű.
– Valóban üresen járnak a buszok?
– Valóban lehet látni üresen futó kocsikat is egyes időszakokban, hiszen például délutánonként Kertvárosból a belvárosba kevesebben mennek, mint fordítva, mivel ilyenkor inkább a belvárosból tartanak sokan haza. Ez nem újdonság, így volt ez az új menetrend, a fonódó hálózat kialakítása előtt is – mindez a városszerkezeti adottságokból következik. Nem gondolom egyébként, hogy például Vasasra, vagy Somogyba olyan járatokat kellene küldeni, amelyeken az emberek nem tudnak kényelmesebben utazni. Ilyen távolságoknál már elvárható, hogy egy csuklós buszon 50-60 embernél többen ne legyenek.
– Néhány hete viszont éppen a zsúfoltságra panaszkodtak az utasok, például a 4-es vonalán.
– Valóban. Annak idején, amikor megérkeztek a Credók, akkor a járatsűrítéssel párhuzamosan szólóbuszok beállítása mellett döntöttünk ezen a vonalon. Ennek köszönhetően nem csuklósok járnak negyedóránként, hanem 7-8 percenként szóló autóbuszok. Ráadásul mivel a 4-essel gyorsabban lehet Uránvárosból bejutni a belvárosba, mint a 2-essel, ezért sokan inkább az előbbit választják. Szerintem is szükség van itt a járatsűrítésre, és amint újabb buszok jönnek, akkor ezt meg kell lépni. De tehermentesíteni kell az egyetemvárosi vonalat is, annak ellenére, hogy csúcsidőszakban a korábbi 8 perc helyett már 3 percenként járnak erre a buszok – de még mindig zsúfoltság van.
– Valóban 150 milliós veszteséget okoz a fonódó hálózat?
– Nem tudom, hogy mit mivel hasonlított össze a szakszervezet. Annyi bizonyos, most 133 busszal látjuk el ugyanazt a feladatot, amit 2010-ben még 143 járművel. 2012-ben rengeteg utas elpártolt a cégtől a járatkimaradások miatt, és annak idején havonta 3000 járat maradt ki. Persze, ma is vannak meghibásodások, de gyakorlatilag megszűnt ez a probléma. Az utaslétszám is néhány százalékkal elkezdett emelkedni, de még csak egy hosszú folyamat elején vagyunk.
– Még az ősz elején szó volt arról, hogy újabb midibuszjáratok indulnak Pécsen. Erről mit lehet tudni?
– Megjöttek az autóbuszok, ezek jelenleg az alacsony forgalmú szakaszokon, így például a belvárosban és a 35-ös, vagy éppen a 36-os útvonalán közlekednek. De korábbi elképzeléseket sem vetettük el, így továbbra is lehet a Tüke Busz és PTKE közös honlapján véleményt mondani azokról a tervekről, amelyekkel az eddig kimaradt mecseki részeket vonnánk be a tömegközlekedési hálózatba. Ugyanitt a 38-as járat kapcsán is várjuk az utasok véleményét. A kis forgalmú területeken egyébként akár már jövőre megjelenhet az úgynevezett igényvezérelt tömegközlekedési forma is. Ez arról szól, hogy csak akkor indulnának el bizonyos területeken és bizonyos időszakokban a buszok, ha valóban van utas a megállóban. Ehhez pedig az kell majd, hogy előzetesen, indulás előtt félórával telefonon jelezze az utas, hogy buszozni szeretne.
Az útvonaltervekkel kapcsolatos két honlap ITT és ITT érhető el!
[note]
Jövő héten bizottság is tárgyalhatja azt az előterjesztést, ami szerint a Tüke Busz javaslata alapján január 1-től megszűnne az éjszakai menetjegy, az éjszakai járatokat a napijeggyel, 3 napos jeggyel, 7 napos jeggyel, összvonalas bérlettel, valamint gépkocsivezetői menetjeggyel lehetne igénybe venni. Az éjszakai járatot pénteken 23.30 és hétfőn 4.30 óra között a női utasok Tüke-kártyával is igénybe vehetik. Ezek mellett az elővételi menetjegy ára 280 forintról 300 forintra, a sofőrnél megváltható jegy 360-ról 400 forintra nőne a buszos társaság kérése szerint. A 30 perc utazásra alkalmas, mobiltelefonon váltható elektronikus jegy ára 280-ról 300 forintra, míg a 120 perc utazásra alkalmas, mobiltelefonon váltható elektronikus jegy ára 640-ről 700 forintra emelkedne. Mindezek mellett viszont 10-es gyűjtőjegyet 2800 forintért meg lehetne vásárolni. Döntés még nincs. [/note]