Elérhetetlen ügyfélszolgálat, újabb és újabb telefonhívások, elégedetlen vásárlók, üres buksza. Sok esetben ezek maradnak egy-egy becsalogatós, termékbemutatós vásárlás után. Egy szabállyal most szigorítják a cégek működését, de átvágott ember így is sok fog maradni. Érdemes nekünk is résen lennünk!
Egy klasszikust idézve: nem bontják ki az igazság minden részletét. Nagyjából így indul sok üzlet – telefonon. A termékbemutatós cégek kezdetben megtévesztő telefonhívással jelentkeznek, majd elhívnak egy ingyenes bemutatóra. Ha jelentkezünk, a helyszínen kiváló rábeszélőképességgel rendelkező szakemberek igyekeznek bennünket meggyőzni arról: nekünk kell a termékük.
Mint azt Gyarmati Anett, a pécsi Apáca utcában működő Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda szóvivője lapunknak elmondta, havonta jelennek meg a piacon újabbnál újabb trükkök és technikák. Újabban ingyenes egészség- vagy állapotfelmérést kínálnak olyan cég nevében, amelynek elnevezése hasonlít valamely televízióban látott szervezetéhez vagy állami intézményéhez.
– Következmények nélküli terméktesztelésre hívnak, szokásokról, napi rutinról, egészségi állapotról, családról kérdeznek. Az adatokat továbbadhatják, adatbázisokban rögzítik, ahonnan újabb ajánlatokat tesznek. A termékbemutatót szervező cég pedig nem is az, aki a résztvevőket toborozza. Érdekes jelenség, hogy a szervező nem tud felvilágosítást adni a programról – figyelmeztet a szóvivő.
Előfordul, hogy a fogyasztó lakásán tartják meg a termékbemutatót, kupont adnak, amit az üzletben lehet beváltani, így már nem illeti meg a fogyasztót a 14 napos elállási jog.
Pécsen havonta százakat hálóznak így be, az Apáca utcában is rendszeresen jelentkeznek panaszokkal a városlakók.
– Leggyakrabban a megtévesztő telefonhívásokra, vásárlásra ösztönző nyereményekre, visszatetsző árkedvezményekre, nem elérhető ügyfélszolgálatra, valamint megszűnő vagy átalakuló cégekre panaszkodnak. Gyakran fordul elő, hogy a termékbemutatókon egy pénzügyi intézet áruhitelt ajánl, ami szintén a megtévesztő szóbeli tájékoztatásokon alapuló értékesítést mozdítja elő – figyelmeztet.
A cégek a sérülékeny fogyasztókat keresik, akik életkoruk vagy egészségi állapotuk miatt érzékenyebben reagálnak az egészségüket érintő felhívásokra. Ezek az emberek ugranak az ingyenes csalira, természetesen megállapítják róluk a bemutatón, hogy gyorsan szükségük van egy bizonyos termékre – ami kereskedelmi forgalomban nem kapható, vagy csak később, s sokkal drágábban.
Gyarmati Anett azt mondja, egy új jogszabály némileg megnehezíti a termékbemutatós cégek működését, de magát a módszert uniós jogszabályok engedélyezik; így nem szüntethető meg. Éppen ezért nem árt figyelni, s érdemes bizalmatlannak lenni folyamatosan.
[box title=”Ezeket fogadja meg!” box_color=”#744d16″]A pécsi Apáca utcában a tanácsadók – ha megtörtént a baj – panaszlevél, illetve a hatáskörrel rendelkező hatósághoz szóló beadvány megírásával segítik a panaszosokat. Aki szeretne viszont előre gondolkodni, annak a következőket ajánlják:
– Nézzünk utána a terméknek például az interneten vásárlás előtt!
– Nézzük meg, máshol nincs-e olcsóbban!
– Nagyon komolyan fontolja meg, hogy részletre veszi-e meg a terméket, mert rossz hitellel párosulhat a konstrukció!
– Bátran távozzon a rendezvényről, ha bizalmatlan, ne írjon alá semmit!
– Ha nem válik be a termék, éljen a 14 napos elállási jogával, amely csak az üzlethelyiségen kívül, és a távollévők között kötött szerződés esetén illeti meg a fogyasztót.[/box]