A közgyűlés döntése nyomán többet kell fizetni a helyi járatú autóbuszokon az utazásért, és a parkolás is drágult. A szolgáltatások díja évek óta változatlan volt, a mostani emelésből befolyó bevételeket pedig visszaforgatják, többek között a sofőrök béremelésére, valamint új, megbízhatóan működő parkolóautomaták vásárlására fordítják – írja a Pécsi Újság.
2011 óta először drágult valamilyen szolgáltatás ára Pécsett, igaz, most mindjárt kettő is. A helyi járatokon augusztustól mintegy 12 százalékkal drágábban utazhatunk (például az elővételben vásárolt jegyek 300 helyett 350 forintba kerülnek majd, a jelenleg 7055 forintba kerülő 30 napos összvonalas bérletért 7300 forintot kell fizetni).
Páva Zsolt, Pécs polgármestere a díjemelést azzal indokolta, hogy 2011 óta nem emelkedtek a buszjegy- és bérletárak, ugyanakkor az elmúlt hét évben 30 százalékkal növekedett a gépkocsivezetők bére, s közölte azt is, hogy az emelt árú jegyek és bérletek értékesítéséből származó összegeket kizárólag a helyi közösségi közlekedés fenntartására fordítják.
Erre már csak azért is szükség lesz, mert ismét jelentős – mintegy tíz százalékos – keresetnövekedést szeretnének elérni a Tüke Busz Zrt.-nél dolgozó buszsofőrök. Mivel másutt többet kereshetnek, mint a Tükénél, a béremelés elmaradása esetén akár a szolgáltatás biztonságát veszélyeztető, tömeges felmondásokkal is szembe kellene néznie a cég vezetésének.
Ugyancsak a legnagyobb úr, a muszáj miatt van szükség a parkolási díjak emelésére. Erről szólva Decsi István, Pécs alpolgármestere a szavazást megelőzően azt közölte: az üzemeltető Biokom Nonprofit Kft. 2011 óta nem emelt árat, miközben szükségessé vált a kizárólag érmés fizetésre lehetőséget biztosító – csaknem húszéves – jegykiadó-automaták korszerűsítése.
A jelenleg használt gépek egyre többször romlanak el, s nagyon sokan találkoztunk azzal is, hogy „visszaköpik” a százasokat, kétszázasokat.
Összesen 160 (azért van ilyen sokra szükség, mert rendelet írja elő, hogy az automaták nyolcvan százaléka legfeljebb 75 méteres gyaloglással elérhető legyen) berendezést kell lecserélni.
A tervek szerint napelemmel működő automatákat vásárolnak, amelyek alkalmasak lesznek a bankkártyás fizetésre, illetve akár városkártya (Tüke-kártya) elfogadására is, így – bizonyos feltételekkel – kedvezményes parkolásra is jogosultságot szerezhetnek az ezzel rendelkező autósok.
A pécsi parkolási díjak egyébként – minden híresztelés dacára – az emelés (az 1. zónában 300-ról 400-ra, a 2. díjzónában 160-ról 200 ra, a 3. díjzónában 100-ről 120 forintra) után sem a legdrágábbak az országban, Szegeden például 480, Sopronban 420, míg Budapesten 525 forintot kell fizetni óránként a legdrágább övezetben.