Sokan panaszkodnak manapság, hogy már a használtruha-piac sem a régi. Egyre drágábbak a levetett darabok, egyes üzletekben 4-5 ezer forintba kerülnek a pulóverek. Utánajártunk, mi az oka a látványos áremelkedésnek.
Horvát Zoltán szinte kizárólag turkálókban, second hand üzletekben szerzi be a ruháit. Elmondása szerint ugyanis a városban fellelhető boltokban nem talál az ízlésének megfelelő darabokat.
– Vagy fazonjában vagy stílusában nem találok hozzám illő holmikat, illetve azt gondolom, sok használt ruhának a minősége is ezerszer jobb, mint egyes újonnan kapható pólónak vagy nadrágnak.
Mostanában azonban kétszer meggondolja, mennyire pakolja tele a kosarát. Egyes darabok ugyanis egyáltalán nem nevezhetőek olcsónak.
Nem titok, hogy elsősorban a Háda darabáras üzleteit érik kritikák az árak tekintetében. Ezért megérdeklődtük, minek köszönhető, hogy mostanában egyre gyakrabban lógnak 4-5 ezer forintos ruhadarabok és tízezer forintos kabátok a vállfákon.
Mint megtudtuk, a drágulás nagyrészt annak köszönhető, hogy bár a használt ruhának egyre nagyobb divatja van, az üzletlánc vásárlóinak kosárértéke a felére csökkent az elmúlt néhány évben, vagyis a vevők feleannyit költenek el egy vásárlás alkalmával.
– Az alapdarabjaink ára – emelkedő költségeink ellenére – nem nőtt jelentősen, ehelyett a kiemelt kategóriájú ruháink kerülnek többe. Azt vettük ugyanis észre, hogy ezeket a darabokat (Marks & Spencer, Zara, Tommy Hilfiger) az a réteg keresi, aki hajlandó több pénzt áldozni egy-egy minőségi holmira – mondja Lakatos Krisztián, a Háda Kft. ügyvezetője.
Az üzlet vevőköre megváltozott. Erről árulkodik az is, hogy ma már 70-30 arányban a darabáras Háda üzletek vannak többségben országszerte. Nemrég a jelentős forgalom-visszaesés miatt Pécsett is bezárt a legelső bálás Háda a Nagy Lajos király útján. Helyette darabáras boltot nyitottak a Pécs Plazában.
Használt ruhában járni ugyanis ma már nem ciki, inkább divatos.
– Egyre nagyobb igényünk van arra, hogy megmutassuk a világnak az egyéniségünket, az öltözködés pedig az önkifejezés egyik eszköze – mondja Töröcsik Mária, trendkutató.
Van, aki kifejezetten azért jár használtruha-üzletekbe, hogy „vadásszon”. Sokkal nagyobb örömet okoz ugyanis véletlenül rátalálni valami „kincsre”, mint egyszerűen leemelni a polcról a megfelelő méretet.
És létezik egy harmadik oka is annak, hogy megugrott a turkálók népszerűségi indexe: a tudatosság – teszi hozzá a szakember. A „smart shopperek”, tudatos vásárlók azok az emberek, akik árérzékenyebbek és nem hajlandóak irreálisan sok pénzt fizetni még egy minőségi ruhaneműrét sem – teszi hozzá a szakember.
Ám az a tapasztalat, hogy nem csak a Háda darabáras üzleteiben magasak az árak, hanem a kisebb használt ruhával foglalkozó boltokban is: ezer forint alatt szinte semmit nem kapunk , de a jobb cuccok inkább kétezer forint körül mozognak, a kabátok pedig 6-7 ezer körül vannak. Az eladásra kínált holmik között pedig kevesebb a jó minőségű, márkás és divatos ruha.
Bár több helyen is érdeklődtünk az árak és a kínálat származása felől, csak egyetlen helyen válaszoltak a kérdéseinkre.
Az egyik belvárosi üzletben arról számoltak be, hogy a kereslet visszaesését ők sokkal jobban megérzik, mint a nagy üzletláncok. Egyetlen boltjuk van csupán, így nem tudják forgatni a beszerzett ruhákat, a használt holmikat pedig egységcsomagokban vásárolják különböző magyar nagykerektől (ellentétben például a Hádával, akik közvetlenül külföldről hozzák a ruhákat). Az ezekben lévő nagyon elhasználódott vagy hibás ruhákat csak fillérekért tudják eladni, így a többi darabon kell behozniuk az „elmaradást”
– Nagyon nehéz fennmaradnunk, az emberek sokkal kevesebbet költenek, mint néhány évvel ezelőtt – mondja Ági, az üzlet munkatársa.
Hozzájuk egyébként sok kreatív fiatal jár, akik megveszik a nagyon olcsón árult kisebb-nagyobb hibás ruhákat majd otthon átalakítják, megjavítják azokat.
[note note_color=”#ffa966″]A Háda Kft.-nél egyébként azt tapasztalják, hogy sok helyi használtruha-kereskedő az üzletlánc boltjaiból vásárolja meg kínálatának egy részét. Bálabontás napján tömegesen megjelennek az (elsősorban kilós) üzletekben, és válogatás nélkül zsákokba tömik a holmikat, majd saját boltjukban tovább értékesítik azokat. [/note]