Nemsokára minden iskolában alakulhatnak kórusok, továbbképzik az énektanárokat is. Az emberi erőforrások minisztere így szeretne előrelépést elérni az énekléskultúra fellendítésében. Az éneklés pedig csak jót tenne a gyerekeknek.
Az általános- és középiskolák tanórái közül az ének-zene tantárgy finoman szólva sem a legnépszerűbb, sokan pedig nem is tartják fontosnak. Éppen ezért fontos az emberi erőforrások miniszterének nemrégiben tett azon bejelentése, amelyben szorgalmazza az iskolai énekléskultúra és az iskolai kórusok fejlesztését, valamint az ének-zene tanárok továbbképzését.
Balog Zoltán nem további ének-zene órákat szeretne belezsúfolni az amúgy is elég telített tantervbe, inkább azt véli fontosnak, hogy minden iskolában legyen legalább egy énekkórus, amit egy képzett szakember vezet, természetesen védett munkaidőben.
A miniszter szerint jelentős előrelépést lehetne elérni az ének-zene oktatás és az iskolai kórusok, valamint az azokkal járó izgalmas versenyek népszerűsítésével. Ebben pedig hatalmas szerepet játszana a szaktanárok továbbképzésének javítása. Azt azonban a miniszter hangsúlyozta, hogy az idén kezdődő tanévben jelentős változások még nem várhatók az ének-zene oktatást illetően.
Lovrek Andrea, a pécsi Kontrasztok Zeneiskola énektanára és a Pécsi Kamarakórus tagja lapunknak elmondta, hogy a minisztérium kezdeményezését nagyon jó ötletnek tartja, hiszen az ének-zene oktatás mellett a jelenlegi tantervben a kóruséneklés sem kap elég hangsúlyt. Pedig az Europa Cantaton – ahol ő is énekelt – jól érezhető volt, hogy mennyire boldog tud lenni egy együtt éneklő közösség.
Ha pedig minden iskolában lenne egy-egy kórus, akkor sokkal jobban érzékelhetővé válna a közös éneklés gyermekekre gyakorolt pozitív hatása is. A kóruséneklés ugyanis – főleg ha már általános iskolákban elkezdik a gyerekek – amellett, hogy felemelő, szórakoztató élményt okoz, a gyerekek szellemi fejlődését is nagyban elősegíti.
Azáltal, ha valóban képzett szaktanárok vezetnék az új iskolai kórusokat, a gyerekeknek nem csupán a koncentrációs képessége, a kitartása, a fegyelme és a figyelme javulhatna, hanem a logikai képességeik, és így természetesen tanulmányi eredményeik is.
Ma már több olyan kutatásról is tudunk, amelyek kimutatták – mesélte Lovrek Andrea –, hogy azok a gyerekek, akik naponta énekelnek, könnyebben és jobban tanulnak meg írni és olvasni, de a közös éneklés helyzetéből adódóan sokkal gördülékenyebben esnek át a szocializációs folyamatokon, megtanulják szeretni és tisztelni a közös célokat, meg tudják osztani a figyelmüket, és ügyesebben építenek ki szorosabb kapcsolatokat.
Ami azonban a legfontosabb, hogy az éneklés erősíti a gyerekek lelkét, megtaníthatja őket arra, hogy nehéz szituációkkal is szembenézzenek, és segíti őket azok megoldására.