Sok pécsi nem utazott még soha a városnéző kisvonattal, azt gondolják, nem tud újat mutatni szeretett városukból. Teszteltük, mégis mitől egyedi élmény akár felnőttek számára is az utazás.
Minden pécsi ismeri az iszonyatosan népszerű kisvasutat, mégis sokaknak kimaradt eddig az életéből, hogy tegyenek egy kört vele a városban. Holott nem csak a Pécs nevezetességeiről elhangzó érdekes információk és a jópofa, sokszor a Halálos iramban című film sorfőreit meghazudtoló módon kanyarodó mozdonyvezető teszik izgalmassá az utazást. A legnagyobb élményt talán inkább a vonatot meglátó járókelők boldog mosolyai adják, akik lelkesen integetnek és köszönnek a vasúton zötykölődő utasoknak. Mutatjuk, miket tapasztaltunk, mikor kipróbáltuk a vonatot.
Olyanokról tanulhatunk, amiket eddig csak a PécsMa.hu legalaposabb olvasói tudhattak!
Bizony, akik rendszeresen olvassák cikkeinket, azoknak kevesebb újdonságot tartogat a kisvasúton elhangzott információáradat. Ugyanis a legtöbb városi nevezetességről és történetükről írtunk már: rengeteg írásunk jelent meg például a városi múzeumokról, templomokról, a Nemzeti Színházról, a Zsolnay-negyedről, és még sorolhatnánk. Következzen most azonban néhány izgalmas információ, ami a kisvonaton töltött idő alatt hangzott el.
Az közismert a pécsiek számára, hogy a híres festő-szobrász, Victor Vasarely 1906-ban Pécsett született, Vásárhelyi Győző néven. Az azonban nem mindenki előtt ismert még a helyiek közül sem, hogy a műveinek kialakított múzeum a szülőházában kapott helyet. A vonattal való utazáskor többek között ez is kiderül.
A szerelmesek talán legkedveltebb pécsi nevezetességei a Janus Pannonius utcában található lakatfalak, de a diákok és turisták is nagyon kedvelik őket. Több ezren helyezték már el itt egymáshoz való kötődésük szimbólumát, esetleg közös utazások emlékét egy-egy lakat formájában. Különböző legendák léteznek arra, ki, mikor és miért helyezte el az első zárat a 4. számú ház sarokzáró rácsán, a kisvonatos utazáson kiderül az igazság.
De ki gondolta volna például, hogy az idestova 150 éve működő pécsi zsinagóga órája körül látható héber felirat magyarra fordítva azt jelenti, „házam imaháznak fog neveztetni mind a népek számára”? Ez pedig csak egyetlen érdekesség a zsidó templomról a vonatozás alatt elhangzottak közül.
A főtértől egészen a Zsolnay-negyedig bejárja a várost
Bizony, a belváros elég nagy területét megnézhetjük, ha a kisvonatot választjuk közlekedési eszközünknek. A főtérről induló járat egészen a Zsolnay-negyedig halad, keresztül a Pécs szimbólumait – mint például a Hunyadi szobor, a múzeumok, a pezsgőgyár, a Budai kapu és persze a dzsámi, valamint a székesegyház – rejtő kis utcákon és forgalmasabb utakon.
Kapaszkodjunk, főleg a múzeumok utcája körül!
Említettük már, hogy a mozdonyvezető nem semmi módon veszi be a kanyarokat. Főként igaz ez a Káptalan utcából kifelé haladva, ahol – főleg a gyerekutasok örömére – igazán beletapos a gázba, ha a forgalmi viszonyok megengedik, és szinte hasít – persze úgy 20-al –, át a Hunyadi útra. Akár drifteléshez is hasonlíthatnánk a jól kigondolt mozdulatokat, ami nagyon hasonló a ralihoz, azonban itt nem az idő és a sebesség számít, hanem a stílus és a kanyartechnika. Ugyanerre számíthatnak az utasok egyébként a Zsolnay-negyedben is. Mindenkit megnyugtatunk, a sofőr vérprofi, nem kell komolyan tartanunk attól, hogy kiesünk majd a félig nyitott vonatkocsiból.
Honnan indul, mennyibe kerül?
A kisvasút nyáron minden nap 10 és 18 óra között, minden egész órában indul a város főteréről, a Nagy Lajos Gimnázium elől, és ide is érkezik vissza körülbelül 50 perces menetidő után. Csak abban az esetben nem indul a járat, ha nem gyűlik össze minimum 6 fizető utas, vagy ha az időjárási viszonyok nem engedik. 2019-ben a felnőtt- 1600, a nyugdíjas- 1100, míg a gyerekjegy 18 éves korig 750 forint, csoportos kedvezménnyel pedig olcsóbb.
További információk IDE kattintva érhetők el.