Már mintegy 100 olyan busz van forgalomban a pécsi utakon, amelyek a buszcsereprogramban kerültek Pécsre az utóbbi időszakban. Tavaszra teljesen lecseréli Pécs az elavult, a modern követelményeknek megfelelni már nem tudó Ikarusokat és Mercedeseket. Most megmutatjuk, hogy mit is tudnak a nemrég forgalomba állított Volvo és Credo buszok.
A száz százalékosan magyar fejlesztésű Credo Citadell márka járművei 12 méter hosszú, alacsonypadlós városi buszok. Tavi Tamás, a Tüke Busz Zrt. üzemeltetési és fejlesztési igazgatója szerint alacsony tömegüknek és hajtásláncuknak köszönhetően üzemeltetésük kiemelkedően gazdaságos.
– Motorjuk teljesíti a szigorú Európai Uniós EEV szabványt, így a Credók 70%-kal kevesebb káros anyagot bocsátanak ki az elavult Ikarusokhoz képest. Mindegyik busz rendelkezik az utasok kényelmét szolgáló felszerelésekkel, így nagy teljesítményű klíma, hatékony fűtés és kerekesszékes rámpa is rendelkezésre áll.
A szakember tájékoztatása szerint a szóló járművekben 30 ülő- és 75 állóhely, míg a csuklós buszokban 44 ülő- és 135 állóhely biztosítja az utazás megfelelő feltételeit. A környezetkímélő, magas komfortfokozatú járművek 2013 tavaszától szolgálják a pécsi utasokat. A Tüke Busz Zrt.-nél jelenleg 35 Credo busz van üzemben.
A esztétikus, utasbarát és praktikus Volvo 7700 és 7700A szintén alacsonypadlós, környezetkímélő buszokat tágas utastér jellemzi, jelenleg 40 ilyen típusú jármű szállítja a pécsieket.
– A Pécsen közlekedő, átlagosan nyolcéves Volvo járműpark hosszabb üzemeltetési periódussal képes hatékonyan, megbízhatóan szolgálni az utasokat – hangsúlyozta a szakember.
A Pécsett üzembe helyezett és a jövőben hadrendbe álló Volvók jó esztétikai és műszaki állapotban érkeztek, ennek ellenére a társaság teljes mértékben átvizsgálta a járműveket annak érdekében, hogy megbízható, precíz, kiszámítható autóbuszok szállítsák az utasokat Pécsen.
– Minden járműben teljes olajcserét végeztünk, a műszaki átvizsgálás során kiemelt figyelmet szenteltünk a fékek és a motor üzembiztonságára is. Valamennyi jármű zöld megjelenést kapott képviselve ezzel a város arculati színvilágát. Forgalomba állítás előtt minden jármű teljes nagytakarításon esett át, kicseréltük azokat az egységeket és elemeket, amelyek az eddigi használat során megkoptak. Gyakorlatilag belül is újnak számítanak, ezek a gépek, de erről az utasok is meggyőződhettek már – mondta a szakember.
Szabó Józsefné nyugdíjas örül az új járműveknek
– Én szerintem jók az új buszok, persze különösen most, hogy a 25-ös és 26-os busz már a Ledina felé is jár. Kényelmesek ugyan, bár amelyikre három lépcsőn kell feljutni, oda nehéz felszállni. Hely mindig van elég számomra – mondta kérdésünkre a hölgy.
Varga József Mihályné szerint a Volvók nem elég tágasak
A kerekesszékes Varga József Mihályné és fia szerint ugyanakkor a Hollandiából érkezett Volvo buszok kialakítása nem megfelelő, viszont a Credókkal nincs semmi probléma.
Varga Józsefnek a Credók jobban bejönnek
– Ezek a Volvók valahogyan nem megfelelőek: nem jó az elrendezésük, megközelíthetetlenek az ülőhelyek. Ha kerekesszékkel száll fel az ember, akkor már nem jut elég hely egy babakocsival közlekedő szülőnek, hiszen az ülőhelyek elfoglalják előlük a helyet. Varga József véleménye szerint az első üléseket minden buszból ki kellene venni. A Credo buszokkal viszont elégedett, kialakításuk viszont nagyon jó, hiszen a mozgássérültek is könnyen fel tudnak szállni.