A pécsi származású 57 éves ausztrál Kurucz Frank közel félmillió kilométert tett meg motoron. Járt már két keréken a Himalájában, motorozott sivatagban, hóban és fagyban, és most elvezette a Malac névre keresztelt túraenduró BMW-jét Sydneytől egészen Pécsig. Frank Pécsett állomásozik, de nem marad sokáig, mert indul tovább Berlinbe.
Magyarul Ferencnek, családon belül pedig csak Öcsinek hívják a pécsi származású, ám már Ausztráliában született Kurucz Franket. Édesanyja Dunaföldváron nőtt fel, majd az ötvenes években Pécsre jött dolgozni. Itt ismerkedett meg Frank édesapjával, azonban az 1956-os forradalom és szabadságharc bukása után elmenekültek, végül Ausztráliában telepedtek le. Frank így a „déli földön” látta meg a napvilágot. A most 57. évében járó férfi a villamosmérnöki végzettségének köszönhetően olyan életformát folytat, ami megengedi a több hónapos utazást két projekt között.
– Az utóbbi másfél évtizedben Ausztrália dinamikusan fejlődő gazdaságának köszönhetően egyre több erőmű és üzem épül a kontinensen. Én ilyen üzemek építésén dolgozom, és amikor egy gyár elkészül, csak ráülök a motorra, és indulok – mesélt Frank munkájáról. A Malac nevű 2003-as BMW 1150 GS motorján utazik jelenleg, de van egy hasonló vasparipája Ausztráliában is, melyet csak a szigetországban való kalandozáshoz használ. Mint mondta, egy nagyobb projekt csak pár hétig tart, így az elvégzett munka után akár több hónapra is motorra tud ülni, és rendszerint, évente még Berlinben élő lányát, és unokáit is meglátogatja.
Sydneytől egészen Pécsig, két keréken
2010-ben Frank egészen Sydneytől Pécsig vezette Malacot. A tizenötezer kilométeres túra során Sydneyből felvezetett Ausztrália északi részére, onnan Szingapúrig hajóval ment, majd Indián és Nepálon keresztül úgy jött le Pécsig, hogy megjárta Iránt és Irakot, megnézte Szíriát, és Afrikában is volt. Abban az évben járt Amszterdamban is, és indult volna tovább Angliába, de családi okok miatt haladéktalanul vissza kellett utaznia Ausztráliába. Malacot így pécsi unokatestvérénél, Kertész Józsefnél hagyta, azóta pedig minden évben Magyarországra repül, hogy újra két kerékre pattanhasson, és bejárja Európát.
– Szinte mindenhol voltam már Európában! Svédországtól elkezdve Norvégián át Írországig a legtöbb országot bejártam, jövőre Dél-Amerikát is meglátogatom. Ezért is foglalkozok kicsit többet a Malaccal, hiszen az egy hat hónapos, hosszú túra lesz – meséli a világjáró.
Most azonban következő útjára koncentrál Frank, vasárnap indul Berlinbe a lánya születésnapját ünnepelni, majd irány Norvégia, Amszterdam és Anglia.
[su_quote]
Az angolban létezik egy szólás, miszerint a malacok nem tudnak repülni. Hát ez nem tud repülni, az biztos. Túl nehéz hozzá.
[/su_quote]
Elöl van egy negyvenliteres üzemanyagtartály, plusz hátul van egy tízliteres tank, így majdnem ezer kilométer megtehető egy tankolással. A 2003-as BMW 1150 GS túraendurón minden elfér: hálózsák, laptop, étel és egyéb apróságok, melyek elengedhetetlen kellékei a túrának. A legtöbb országban Frank szerint még a hálózsák sem kellett, mivel az emberek kedvesek, a legtöbben étellel és szobával kínálják.
– Minden országban adni kell időt magadnak. Ha van pár órád beszélgetni az emberekkel, lesznek olyan kedvesek, hogy étellel és szobával kínáljanak. A legjobb helyi fogásokat így próbáltam ki, nem éttermekben, vagy hotelekben – mondja Frank. Megjegyzi, hogy mindezek ellenére nagyon fontos a tervezés, hogy ne érje meglepetés az embert.
Frank a nehézségekről is mesélt nekünk, elárulta például, hogy kétszer is átszelte a Himaláját, ami nem volt könnyű; járt Egyiptomban a Fehér-sivatagban is, de a norvég hegycsúcsokon sem volt egyszerű a motorozás, mert ott egyik pillanatban ragyogóan tiszta az ég, a másikban pedig tíz centire sem lehet ellátni a ködtől.
A Malacban közel kétszázezer, ausztrál motorjában száznegyvenezer kilométer van, egy régebbi motorjával kilencvenezer kilométert, összesen közel félmillió kilométert tett már meg Frank – a világ körül.