Nemsokára újra vásárolhatunk Magyarországon is Ladákat, jövőre ugyanis a kultikus orosz autómárka új, divatos, és elérhető árú kocsikkal kívánja elcsábítani a Ladák ifjú- és akár régebbi rajongóit is.
Újra nagy lehet hazánkban a Lada név, mely hőskorában a hazai piac harmadát birtokolta, a rendszerváltás után viszont apránként elvesztette a lendületét, többek közt az elérhetővé vált nyugati autók és a cég számára tarthatatlan károsanyag-kibocsátással kapcsolatos rendeletek miatt. Ősszel indul a Renault és a Nissan többségi tulajdonában lévő Lada új autócsodáinak forgalmazása, azonban a modern csúcstípusokra feltehetően még egy évet várnia kell az érdeklődőknek.
Jelenleg a Ladának vannak már kocsijai az autópiacon, köztük például a négy- és ötajtós Granta és kombiverzióban kapható Kalina, de nyilván a legfontosabb a hazánkban kultikussá vált Niva, melynek ugyan már Lada 4×4 a neve. A legérdekesebb azonban az egyelőre elég rejtélyes Vesta, melyet most, idén szeptemberben küldenek a gyártósorokra.
Bálint Árpád, a Pécsi Volán Autósport Szakosztály legendás zsigulis versenyzője és veterán autókereskedő lapunknak elmondta, hogy a Nissan padlólemezére épített alsó-középkategóriás, négyajtós Vestáról túl sokat nem lehet egyelőre tudni. Többféle teljesítménnyel áll majd csatasorba – a 8 szelepes 89, a 16 szelepes 109 lóerős lesz, de várható 115 lovas is – az viszont biztos, hogy 1,6 literes benzines motor fog duruzsolni a motorháztető alatt. Bálint Árpád hozzátette, hogy drukkol az új Ladának, hogy az váltsa be a hozzá fűzött reményeket, az pedig szerinte kifejezetten kecsegtető, hogy a Vesta sportváltozata már meghódította a túraautó-világbajnokságot is.
De válhat az új Ladából olyan kultikus autó, mint a Zsigulink? Bálint Árpád bízik benne, hogy az autóbarátok látnak majd a kedvező árú Vestában potenciált a „szentté avatáshoz”, de szerinte a Zsigulik azért váltak olyan népszerűvé a mai fiatalok körében is, mert egyszerűek voltak. A Vesta pedig az Euro6-os motorral, az érintőképernyős fedélzeti számítógépével (amiről egy kiszivárgott grafika tanúskodik), a defektfigyelő-rendszerrel, a funkció-gombokkal ellátott kormány valószínűleg közel sem teszi majd olyan egyből megérthető autóvá, mint a nálunk klasszikussá vált Zsiguli.
Balatonyi Árpád, a pécsi Balatonyi Rallye Team neves versenyzője kifejtette, hogy míg a régi Ladák azért népszerűek az autósport-rajongók körében, mert hátsókerék-hajtásuk miatt szépen lehet velük farolgatni, addig a márka új kocsijai már első- vagy összkerék-hajtásúak, ezért a raliban nem feltétlenül lesz népszerű a Vesta.
A Vesta után, 2016 második felében pedig érkezik az „új Niva”, az X-Ray nevű szabadidő-járgány, ami egy terepjárótól távol áll majd, hiszen nem lesz összkerék-hajtású. Az X-Ray terepre alkalmas verziója csak 2017-ben esedékes.