A város anyagi helyzete stabil, számláit időre kifizeti, s szigorú gazdálkodással nemsokára külső anyagi segítség nélkül is működőképes lesz – mondta lapunknak adott interjújában Szebellédi István, a városháza igazságügyi könyvszakértője. Arról is beszélt, miért nem képes a hivatal maga megoldani a város talpra állítását, s miért van szükség külső szakértő cég részvételére – itthon és külföldön egyaránt.
– Lassan két és fél éve látja el tanácsokkal a városvezetést, az önhöz köthető cég pedig több átvilágítást is lefolytatott már. Milyen helyzetben van jelenleg a város anyagi szempontból?
– A múltból eredő problémák miatt nem rózsás a helyzet, de most már legalább stabil. Ha a város gazdálkodási viszonyai a továbbiakban is ilyen formában tarthatók, úgy gondolom, hogy Pécs sikeresen kilábal a bajból. A fegyelmezett gazdálkodás, a kiadások visszafogása és a bevételek átszervezése, növelése, a megkezdett átalakítások befejezése azt vonja maga után, hogy talpon tud maradni Pécs; számláit egyébként jelenleg is időre fizeti, lejárt tartozása nincs. Ez azt is jelenti, hogy 2013-tól a korábbi ciklusok elhibázott gazdaságpolitikája miatt igényelt évi 3-5 milliárd forintos külső segítségre nem lesz szükség, azaz a város önfinanszírozóvá válik.
– Nehéz árat fizetnek a pécsiek ezért, hiszen jövőre megnőnek az adóterhek. Mi szükség volt a lakosokat és a gazdasági társaságokat is sújtó közterhek kivetésére?
– Én úgy fogalmaznék: igazságosabbá tette az önkormányzat a közteherviselést azzal, hogy szélesítette az adófizetők körét. Betartottuk a fokozatosság elvét: a nagyobb ingatlanvagyonnal rendelkezők többet fizetnek, a kis lakásokban élők alig valamit, ráadásul széles lesz a kedvezményezettek köre is. A vállalkozókra kivetett adók tízezer forintokban mérhetők pusztán. Emiatt tehát nem jelenthet csődöt a társaság, ha ilyen mégis bekövetkezik, annak nem ez lesz az oka. Látni kell azonban, hogy a város nemcsak kér, hanem ad is: fejlesztésekre, vállalkozások támogatására különít el igen tetemes összeget.
– Fegyelmezett gazdálkodás, a közterhek emelése. Ezeket a városházán nem tudták volna megoldani anélkül, hogy szakértő cégeket bíznak meg tanácsadással? Információink szerint az ön és a személyéhez kapcsolódó társaság eddig több tízmillió forintjába került a városnak.
– Politikai érdekből szajkózott, sokszor valótlan és demagóg cikkekkel és kijelentésekkel nem érdemes foglalkozni. Nem pécsi, nem magyar, hanem európai gyakorlat, hogy baj esetén vállalatok, önkormányzatok külső segítséget vesznek igénybe. Ennek oka, hogy a strukturális változásokat az adott szervezet önmaga nem tudja elindítani, hiszen nem látja összefüggésében saját rendszerét, s képtelen átfogó intézkedések meghozatalára. Mi papírokkal, adatokkal, számokkal tudjuk bizonyítani, hogy az általunk felvett – többek között olykor nyolcvan munkatársam fizetésére fordított – forintok több tízszeresét spóroltuk meg a városnak azzal, hogy javaslatainkat, tanácsainkat megfogadta a vezetés. A városi társaságok átszervezésétől a hivatal munkájának hatékonyabbá tételén keresztül a kulturális rendszer átalakításáig számtalan területen dolgoztunk ki programokat, javasoltunk intézkedéseket. Egy hivatali (legyen az önkormányzati vagy a városhoz kapcsolódó cégekben dolgozó) apparátusban egyszerűen nincs annyi kapacitás, hogy ezt az összetett munkát irányítsa, levezényelje – és ez nem negatív minősítés, hanem tény.
– Ha jól értem, amint véget érnek az átalakítások, már nem is lesz szükség a munkájukra?
– Pontosan, az elindított folyamatok már hozzák az eredményeket, munkánk gyakorlatilag a végéhez közeledik. A pécsi önkormányzat, a hozzá kapcsolódó cégek strukturális reformját követően már csak apróbb tanácsadói feladatokra, egy-egy szakértő részvételére lesz szükség, utógondozás címén. Januárban megvalósul a kulturális rendszer átalakítása, s már csak egyes problémák – a Kossuth téri mélygarázs, a Magasház ügye – kezeléséhez lesz szükség szakértő cégek segítségére.