Fiktív cégek is indultak MÁV-tendereken 2007 második fele és 2009 eleje között, az ügyben érintett a HM-botrányból megismert Zámbori Mihály és Fapál László is – mondta a kereszténydemokrata Spaller Endre.
Kifejtette: Zámbori Mihály és Fapál László egy MÁV leányvállalat, a MÁV ingatlankezelő vezetésében is érdekelt volt ezen idő alatt, előbbi igazgatóként, utóbbi jogi tanácsadóként; tevékenységük idején szabálytalanságok sora történt. Mint elmondta, a szabálytalanságok az ingatlankezeléssel foglalkozó Megaron Kft.-hez kötődnek, belső vizsgálat szerint a cég mintegy 2 milliárd forint értékben nyert el úgy szerződéseket, hogy közben fiktív cégekkel versenyzett.
„Így szép nyerni” – fogalmazott Spaller Endre, aki elmondta, hogy a pályázók között volt például a Lívia és József Bt., ami a cégnyilvántartásban nem is szerepel. Beszédesnek nevezte az Ál-Sped kft. nevét is, ami ebben az időszakban nem létezett, de pályázott még olyan cég, amelyet már felszámoltak, felszámolási eljárás alatt állt, vagy felszámoló állt a cég élén. Több pályázó cég a Megaron korábbi székhelyére volt bejelentve – tette hozzá.
Spaller Endre közlése szerint az említett időszakban ez mintegy 90-100 szerződést érinthet.
Az ügyben egy nyomozás már folyik a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál, de előbb vagy utóbb a rendőrségnek is nyomoznia kell véleménye szerint. A kormánypárti politikus azt mondta, minimum okirat-hamisítás vethető fel az ügyben, és szinte biztosra vehető, hogy feljelentés születik majd.
A kormánypárti politikus szerint azt is meg kell vizsgálni, hogy Fapál László, aki havi 600 ezer forintért adott tanácsokat a MÁV ingatlankezelőnél, pontosan milyen munkát végzett. Úgy tudják, hogy ezen idő alatt dolgozott a Honvédelmi Minisztériumban és a Zrínyi nyomdánál is – jegyezte meg, hozzátéve: „lehetséges, hogy nagyon jó munkát végzett, s így három munkakört is el tudott látni”.
A KDNP-s képviselő a Megaron mellett figyelemre méltónak tartotta a Mega-Logistic Zrt. tevékenységét is, amely azt követően kezdett a MÁV ingatlankezelőnek dolgozni, hogy a volt honvédelmi vezetők átvették a cég irányítását. Három év alatt 1,3 milliárd forint + áfa értékű megbízást nyertek el közbeszerzéseken, majd miután távoztak a fent említett vezetők, ezek megszűntek.
Spaller Endre közölte: ezen esetek áttekintését mindenképpen javasolni fogja a MÁV-vizsgálóbizottságnak.