Magyarországon is egyre nagyobb érdeklődés mutatkozik az úgynevezett fintech cégek szolgáltatásai iránt (a FinTech az angol „Financial Technology” kifejezés rövidítése, ami pénzügyi technológiákat jelent). Ezen startup vállalkozások közel ugyanazokat a szolgáltatásokat kínálják, mint a nagy bankok, annyi különbséggel, hogy azt akár ingyen is elérhetjük. Ez azt jelenti, hogy ingyen nyithatunk egy bankszámlát, amiről ingyen utalhatunk, ingyen vehetünk fel készpénzt, de talán, ami a legkecsegtetőbb az az, hogy szemben a klasszikus banki gyakorlattal itt középárfolyamon tudjuk átváltani pénzünket másik devizára. Nem csoda, hogy itthon is egyre népszerűbbek a fintech szolgáltatások, hiszen felmérések szerint az uniós országok közül Magyarországon a legdrágábbak a banki szolgáltatások.
Több ilyen fintech szolgáltató is megjelent már a piacon, akiknek a szolgáltatásai könnyen elérhetőek, hiszen csak egy online regisztrációra van szükség. A működés egyébként egyszerű: feltöltjük a számlánkra a forintot, de akár a fizetésünket is kérhetjük erre a számlánkra, és az igényelhető bankkártyával fizethetünk a boltban, utalhatunk vele stb.
Azonban érdemes górcső alá venni ezeket a szolgáltatásokat, ugyanis ingyen ebéd soha nincs! Tudni kell, hogy a határon átnyúló fintech szolgáltatás esetében a számlavezetés ingyenes is lehet, de a hazai ingyenes készpénzfelvételi szabályok itt nem élnek, és a szolgáltatók jellemzően alacsonyabb összeghatárt állapítanak meg a díjmentes készpénzfelvételnél. Továbbá a devizaváltás is csak egy bizonyos összeghatárig díjmentes, utána díjat számolhat fel a szolgáltató.
Az olcsó szolgáltatásnak megvan az ára: a fintech cégek nem tartanak fenn fiókhálózatot, nincs kellően fejlett ügyfélszolgálata, az ügyfélkiszolgálást sok esetben digitális megoldásokkal, például chatbotokkal próbálja megoldani. A kötelező adategyeztetésnél is megbuktak ezek a szolgáltatók, aminek következtében tömegesen zárolták a felhasználók számláit és tiltották le kártyáját, teljesen váratlanul. Ez okozhatott némi fejfájást az ügyfeleknek, ugyanis az idegen nyelvű ügyfélszolgálat korlátozott elérhetőségei miatt akadályokba ütközhettek a probléma elhárításánál. Talán a legnagyobb probléma a biztonság. Az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) egy hazai bank csődje esetén a meghatározott szabályok szerint kártalanítja az ügyfeleket. Viszont egy fintech cég csődje esetén jó eséllyel csak futhatunk a pénzünk után. Azt is meg kell jegyezni, hogy a legtöbb fintech cég külföldi bankfelügyelet alá tartozik, amelyek szabályozása sokkal enyhébb, mint a hazai pénzintézeteké.
Mindezek fényében azt tanácsoljuk azoknak, akik szeretnének élni a fintech szolgáltatásokkal, hogy először is tájékozódjanak a cég honlapján, ismerjék meg részletesen a szolgáltatást és annak lehetséges költségeit! Ezután ellenőrizzék a céget a Magyar Nemzeti Bank intézménykereső oldalán! Célszerű kikérni azon ismerősök véleményét, megkérdezni a tapasztalatukról, akik már használtak ilyen szolgáltatást. Legvégül pedig, tanácsos a szolgáltatást először – teszt jelleggel – kisebb összeggel kipróbálni, és a tranzakciókról mindig bizonylatot kérni.
A Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Irodahálózat pécsi irodájában a pénzügyi szolgáltatások teljes spektrumát érintő kérdés vagy panasz esetén ingyenes segítséget kérhet.
Elérhetőségek:
Cím: 7621 Pécs, Király u. 42. // Telefon: +36 70 243 3356 (ügyfélfogadási időben) // E-mail: [email protected] // Web: www.penzugyifogyaszto.hu, facebook.com/penzugyifogyaszto
Ügyfélfogadás:
hétfő: 8.00–14.00 // szerda: 8.00–14.00 // csütörtök: 11.00–17.00
Pénzügyi Navigátor. Utat mutat a pénzügyekben.
(x)