Akár a legnagyobb odafigyeléssel és körültekintéssel kiválasztott ajándék esetében is előfordulhat, hogy azt inkább visszavinnénk. A termék hibájától a nem megfelelő méreten át, a több rokontól megkapott ugyanazon termékig számtalan oka lehet annak, amiért újra felkeressük az adott üzletet, webáruházat. Igen lényeges tehát, hogy tudatában legyünk a lehetőségeinknek és már a vásárlás során is kellő gondossággal, illetve fogyasztói jogaink ismeretében járjunk el, ezzel számos későbbi problémát megelőzve.
Bátran kérdezzünk a vásárlás alkalmával! Minél több információt tudunk az ajándéknak kiválasztott termékről, annál könnyebb lesz a választás, illetve az esetleges későbbi igényérvényesítés is.
Több ár feltüntetése esetén ragaszkodjunk az alacsonyabb árhoz, amelyről érdemes fényképet is készíteni arra az esetre, ha vita merülne fel a termék árát illetően.
Lényeges tudni, hogy amennyiben a karácsonyi ajándékot céges számlára vásárolja, vagy magánszemélytől szerzi be, úgy fogyasztóvédelmi többletjogosultságok – mint például internetes vásárlás esetén az indokolás elállási jog – nem illetik meg!
Ne feledjük, hogy a vállalkozás – termék jellegétől függően – köteles biztosítani, hogy a fogyasztó a megvásárolni kívánt árucikk súlyát, méretét, illetve használhatóságát ellenőrizze! Nyugodtan emlékeztessük e kötelezettségére a kereskedőt, amennyiben nem engedi előzetesen, még a boltban kipróbálni a terméket. Ha ennek ellenére mégsem próbálhatjuk ki a terméket, ajánlott azt inkább máshol megvásárolni.
Az ajándék vásárlásakor győződjünk meg arról, hogy a számla, illetve a jótállási jegy helyesen legyen kitöltve, valamint ügyeljünk arra, hogy azokat át is adják, hiszen nekünk, fogyasztóknak kell bizonyítanunk, hogy a szóban forgó terméket az adott vállalkozástól vásároltuk! Ha a jótállási jegyet nem adták át, vagy átadták ugyan, de rosszul állították ki, akkor ez nem akadályozhatja meg az igényérvényesítést, hiszen a számlával, blokkal érvényesíthetjük fogyasztói jogainkat.
A számlát, blokkot, illetve a jótállási jegyet mindig őrizzük meg, még ha szeretteinknek nem is adjuk oda azt az ajándékkal együtt.
A szeretteinknek szánt ajándékot – annak ellenére, hogy ajándékot nem illik előre kibontani – próbáljuk ki, illetve alaposan nézzük át mielőtt odaadjuk, ezzel ugyanis több későbbi kellemetlenségtől is megóvhatjuk mind önmagunkat, mind a megajándékozottat. Ez internetes vásárlás esetén még hangsúlyosabb, hiszen a termék kézhezvételét követően 14 napon belül, bármilyen indokolás nélkül elállhatunk a vásárlástól. Érdemes tehát minél hamarabb szemrevételezni a megvásárolt ajándékot!
Előfordulhat, hogy valamely ajándékból többet kapunk, esetleg nem tetszik vagy nem jó mérete, ezért szeretnénk azt visszavinni, visszaküldeni. Amennyiben internetről vásárolták az ajándékot, úgy a visszaküldésnek semmi akadálya nincs, ha az elállási nyilatkozatot a termék kézhezvételét követő 14 napon belül közöljük az eladó vállalkozással. Manapság azonban sok webáruház tér el ettől a szabálytól a fogyasztók javára és hosszabb elállási határidőt enged, ezért feltétlenül tájékozódjunk erről a vásárlás folyamán!
Akkor azonban, ha az ajándékot üzletben vásárolták, tévhit, hogy az eladó vállalkozás köteles azt kicserélni, vagy a termék árát visszafizetni. A vásárlás során mindenképpen érdeklődjünk erről, hiszen ma már sok vállalkozás üzletpolitikája pozitív e tekintetben, és önként biztosítja a fogyasztók számára ezen lehetőségeket, viszont ha mégsem, úgy annak tudatában vásároljunk.
Az Európai Unión kívüli országokból, például Kínából történő ajándék vásárlás esetén legyünk tekintettel arra, hogy amennyiben bármilyen probléma merül fel a termékkel kapcsolatban, úgy az igényérvényesítési lehetőségeink a lehető legcsekélyebbek.
A karácsonyi időszak után visszavitt, egyébként hibátlan termék esetében biztosított levásárlást tekintsük fogyasztóbarát gesztusnak, hiszen a kereskedőt nem kötelezi jogszabályi előírás a hibátlan termék visszavételére, cseréjére és arra sem, hogy levásárlást tegyen lehetővé!
A karácsonyi ajándékokat egyre többen az interneten keresztül, webáruházakból szerzik be, ami most hatványozottan igaz, hiszen járványhelyzet van. Ezzel összefüggésben persze sokan tisztában vannak az indokolás nélküli 14 napos elállási joggal, de nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy ez a szabály csak az Európai Unión Belül székhellyel rendelkező vállalkozások tekintetében érvényesíthető.
Ha interneten keresztül kívánjuk beszerezni a szeretteinknek szánt ajándékokat, csak akkor vásároljunk a kiszemelt webáruházból, ha a honlapon a vállalkozásra vonatkozó minden alapvető információt (név, székhely, adószám, elérhetőségek), megbízható Általános Szerződési Feltételeket és egyéb fogyasztói tájékoztatásokat is megtalálunk, hisz ekkor bízhatunk abban, hogy jogszerűen működő, a fogyasztói jogokat tiszteletben tartó kereskedelmi vállalkozást sikerült találnunk.
Ha interneten keresztül kívánjuk beszerezni a szeretteinknek szánt ajándékokat, érdemes tisztában lenni vele, hogy sok magyar nyelvű webáruházat külföldi székhelyű vállalkozások üzemeltetnek, ezért mindig nézzük meg, hogy kitől vásárolunk! Egy külföldről vásárolt termék hibája esetén komplikáltabb lehet az ügyintézés, továbbá az elállás tekintetében magasabb visszaküldési költséggel számolhatunk, ha a termék mégsem tetszik.
Az internetes vásárlások során mindig győződjünk meg arról, hogy ha esetleg mégsem tetszik az ajándékba szánt termék, úgy élhetünk-e a 14 napos elállási jogunkkal, hiszen vannak alóla kivételek.
Ilyen például: az elektromos fogkefe vagy borotva, ha a lezárt csomagolást felbontottuk, hiszen ilyenkor higiéniai okokból kizárt az elállás, de az egyedi igények szerint legyártott, valamint a romlandó termékek esetében sem élhetünk vele. A vásárlás alkalmával ezt mindig előre, egyértelműen tisztázzuk!
Nem hangsúlyozhatjuk eléggé, hogy internetes ajándék vásárlás esetén a 14 napos indokolás nélküli elállási jogunk a termék kézhezvételét követő 14 naptári napot takarja, melybe beleszámítanak a hétvégék, munkaszüneti napok, piros betűs ünnepnapok is. Fontos továbbá azt is kiemelni, hogy elállási nyilatkozatunkat írásban, még a termék visszaküldését megelőzően közöljük a vállalkozással!
Nem érkezett meg szentestére az ajándékba vásárolt termék és már nincs is rá szükség? Semmi probléma, hiszen a fogyasztót az indokolás nélküli elállási jog nem csak a termék kézhezvétele után, hanem előtte is megilleti! Amennyiben tehát az elállási nyilatkozatát még a termék kézhezvételét megelőzően közli a vállalkozással, úgy azt nem köteles átvenni!
Ha a karácsonyra kapott ajándék hibás, sérült vagy nem működik szavatossági vagy jótállási igényt érvényesíthetünk, amely alapján javítást vagy cserét kérhetünk, akkor viszont, ha ezek egyikére sincs mód, elállhatunk a szerződéstől és kérhetjük az ellenérték visszafizetését!
Lényeges tudnivaló, hogy kötelező egy éves jótállás vonatkozik a 10 ezer forintnál drágábban vásárolt úgynevezett tartós fogyasztási cikkekre, mint például mosógép, porszívó, bútorok stb.
Jó, ha tudja, hogy a 10 ezer forintos vételár alatti tartós fogyasztási cikkekre, valamint egyéb, a kötelező jótállás körébe nem eső termékekre 2 éves kellékszavatosság terjed ki! Ebbe a körbe tartoznak többek között a lábbelik és a ruházati termékek is.
Kötelező jótállás alá eső termék meghibásodása esetében, ha a vásárlástól számított 3 munkanapon belül érvényesítjük a csere iránti igényünket, a kereskedő nem hivatkozhat arra, hogy a terméket csak javítani tudja, hanem köteles azt kicserélni, feltéve, hogy a hiba a rendeltetésszerű használatot akadályozza.
Érdemes felhívni a megajándékozott figyelmét arra, hogy szenteljen egy kis időt az ajándékba kapott műszaki termék használati utasításának elolvasására még akkor is, ha számára az üzembe helyezés rutin tevékenység, mivel a helytelen beszerelésből/beüzemelésből eredő meghibásodás tekintetében nem érvényesíthető jótállási igény!
A 14 napos indokolás nélküli elállási jog, valamint a jótállás és a kellékszavatosság természetesen az akciósan vásárolt termékekre is vonatkozik!
Az akciós nem egyenlő a leértékelttel! Az akció indoka általában készletcsökkenés, készlet kisöprés, kereskedelempolitikai döntés. Ezzel szemben a leértékelt terméknek leginkább valamilyen minőségi vagy esztétikai hibája van (például behorpadt a hűtő oldala, karcos az edény). Ha leértékelésre okot adó hiba tudatában vásárolunk, azon hiba miatt jótállási, vagy szavatossági igénnyel később nem élhetünk, viszont a leértékelt terméknek is alkalmasnak kell lennie a rendeltetésszerű használatra!
Ha az ajándékba kapott termék jótállásával vagy szavatosságával kapcsolatos problémát a közvetlenül a vállalkozással nem sikerül rendezni, magyar székhellyel rendelkező vállalkozás esetén a Békéltető Testülethez, külföldi, de uniós székhelyű vállalkozás esetében pedig a magyarországi Európai Fogyasztói Központhoz, vagy ugyancsak a Békéltető Testülethez fordulhatunk!
Ingyenes fogyasztóvédelmi és versenyjogi tanácsadás Pécsen
A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda (GVTI) csapata díjmentesen segít a pécsieknek fogyasztóvédelmi és versenyjogi problémáik megoldásában. A GVTI fogyasztóvédők célja az, hogy segítsék a tudatos döntéshozást, és a panaszok rendezését. Sikeresebb a panaszkezelés, ha a fogyasztók és vállalkozók tisztában vannak problémájuk jogszabályi hátterével. Ezeknek a jogoknak a megismerésében és panaszlevél megírásában segít teljesen díjmentesen – a Gazdasági Versenyhivatal megbízásából, vele együttműködésben dolgozó – a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda.
Szakterületeik: megtévesztő reklámok, szavatosság és jótállás, üdülési jog, termékbemutatók, közüzemi szolgáltatások, internetes vásárlások, jelentős piaci erővel való visszaélés, utazási szerződések, légi utasok jogai, üzletfelek megtévesztése.
Elérhetőségek:
7621 Pécs, Rákóczi út 17. II. em. 213.
Tel: +36 30 748 9147
E-mail: [email protected]
Nyitvatartás:
Hétfő: 12.00–16.00
Kedd: 9.00–13.00
Szerda: 12.00–16.00
Csütörtök: 9.00–13.00
Péntek: Zárva
(x)